دختران افغان پس از جابه‌جایی به اسکاتلند در آرزوی داکتر شدن هستند

عکس از آرشیف

برخی از دختران افغان که پس از سه سال محرومیت از تحصیل در افغانستان، حالا وارد یکی از پوهنتون‌های طبی اسکاتلند شده‌اند.

آرزوی آنان داکتر شدن و کار کردن در کشوری است که زنان و دختران در آن از کار در بیشتر اداره‌های دولتی و غیردولتی منع شده‌اند.

معصومه زکی، زهرا حسینی، فریبا آصفی و ملکه محمدی، از جمله ۱۹ دختری هستند که اخیراً با کمک بنیاد لیندا نورگرویو (Linda Norgrove) برای ادامۀ تحصیل به اسکاتلند در بریتانیا منتقل شده‌اند.

زهرا حسینی ۲۰ ساله، یکی از این دختران به خبرگزاری فرانسه گفت: "من به گرفتن تخصص در بخش جراحی فکر می‌کنم. من می‌خواهم جراح شوم، چون می‌دانید که افغانستان، جایی که من اهل آن هستم به جراحان زن نیاز دارد. زیرا این یک جامعۀ سنتی است و به‌گونۀ کلی زمانی که یک زن به جراحی نیاز داشته باشد، اگر جراح مرد باشد، محدودیت‌هایی از سوی خانواده وجود دارد که زن نباید توسط جراح مرد درمان شود. بنا بر این فکر می‌کنم که جراح شدن زن در کشور من چیزی است که می‌تواند به نفع خودم و همچنین جامعۀ من باشد."

بیشتر در این باره: ۱۹ دانشجوی دختر «محروم از تحصیل» برای ادامۀ تحصیل به اسکاتلند منتقل شدند

فریبا آصفی ۲۵ ساله، یکی دیگر از این دختران که با محرومیت دختران از تحصیل در افغانستان از تحصیل محروم مانده بود، می‌گوید: "آنها به من اجازه ندادند که تخصصم را در افغانستان بگیرم. حالا فکر می‌کنم من خوش‌شانس‌ترین فرد هستم که اینجا هستم و می‌توانم تحصیلاتم را ادامه دهم و به این فرصت دست یافته‌ام تا تحصیلاتم را ادامه دهم و رویایم را دنبال کنم. هیجان‌زده هستم و واقعاً خوشحالم."

او از دختران محروم از تحصیل و آموزش در داخل افغانستان می‌خواهد که روحیه‌شان را از دست ندهند و به خودآموزی بپردازند.

۱۹ دختر دانشجوی طب که از تحصیل در افغانستان تحت حاکمیت طالبان محروم شده‌اند، اخیراً فرصت ادامۀ تحصیل در اسکاتلند را به دست آورده‌اند.

بنیاد لیندا نورگرویو (Linda Norgrove) که این فرصت را فراهم کرده است، پیش از این در ویب‌سایت خود نوشته بود که سه سال پیش کمپاینی برای انتقال این دانشجویان آغاز شد و با پوهنتون‌های طبی اسکاتلند به توافق رسیدند تا شرایط ادامۀ تحصیل را برای آنان فراهم کنند.

لیندا نورگرویو (Linda Norgrove) یک کارمند کمک‌رسان بود که در سال ۲۰۱۰ توسط طالبان ربوده شد و در عملیات نجات نیروهای امریکایی کشته شد. والدین او نهاد خیریه‌ای به نام لیندا برای کمک به کودکان و زنان افغان فعال کرده‌اند.

بنیاد لیندا نورگرویو ۱۹ دختر افغان را برای تحصیل به اسکاتلند منتقل کرد

این دختران در حالی در آرزوی داکتر شدن هستند که سازمان جهانی صحت (WHO) در ماه جوزای سال جاری با نگرانی از افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان در افغانستان گفته بود که مرگ و میرهای قابل پیشگیری، روزانه جان ۲۴ مادر و ۱۶۷ نوزاد را در این کشور می‌گیرد.

طالبان در بیش از سه سال حاکمیت‌شان در افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش محروم کردند. به دنبال آن در اواخر ۲۰۲۲ دختران را از تحصیل در پوهنتون‌های دولتی و غیردولتی منع کردند.

این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران در افغانستان با واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شده است، اما طالبان با وجود خواست‌های مکرر داخلی و جهانی، تا هنوز هیچ اقدامی در راستای برداشتن این ممنوعیت‌ها نکرده است.