لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۳ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

۱۹ دانشجوی دختر «محروم از تحصیل» برای ادامۀ تحصیل به اسکاتلند منتقل شدند


عکس از آرشیف: دانشجویان دختر افغان در اسکاتلند: از ادامه تحصیل خوشحالیم، اما راه‌حل‌های بیشتری نیاز است
عکس از آرشیف: دانشجویان دختر افغان در اسکاتلند: از ادامه تحصیل خوشحالیم، اما راه‌حل‌های بیشتری نیاز است

۱۹ دختر دانشجوی طب که از تحصیل در افغانستان تحت حاکمیت طالبان محروم شده‌اند، فرصت ادامه تحصیل در اسکاتلند را به دست آوردند.

بنیاد خیریه لیندا نورگر که این فرصت را فراهم کرده، در وب‌سایت خود نوشته که سه سال پیش کمپاینی برای انتقال این دانشجویان آغاز شد و با پوهنتون‌های طبی اسکاتلند به توافق رسیدند تا شرایط ادامه تحصیل را برای آنان فراهم کنند.

لیندا نورگر یک کارمند کمک‌رسان بود که در سال ۲۰۱۰ توسط طالبان ربوده شد و در عملیات نجات نیروهای امریکایی کشته شد. والدین او نهاد خیریه‌ای به نام لیندا برای کمک به کودکان و زنان افغان فعال کرده‌اند.

بنین، یکی از این ۱۹ دانشجوی دختر افغان، به یک رسانه بریتانیایی گفت که او می‌خواهد از طریق طبابت به افراد نیازمند کمک کند.

دانشجویان دختر که هنوز در افغانستان هستند، از این اقدام استقبال می‌کنند، اما خواستار راه‌حل‌های بهتر برای تمام دختران افغان شدند که از حق تحصیل محروم شده‌اند.

سعیره، یک محصل رشته طب پوهنتون هرات که اکنون خانه‌نشین شده، به رادیو آزادی گفت: "اگر پوهنتون باز شود، خیلی بهتر است، چرا که بورسیه به تمام دخترانی‌که از تحصیل خود بازمانده‌اند، سخت است. من خودم به سختی به طب کامیاب شدم و نتوانستم ادامه بدهم، این خیلی دردآور است."

سپوژمی، دانشجوی طب پوهنتون کابل که اکنون از ادامه تحصیلات محروم شده، به رادیو آزادی بیان کرد که همه دخترانی که از آموزش محروم شده‌اند، نمی‌توانند برای ادامه تحصیل بورسیه‌های خارجی دریافت کنند. او خواستار بازگشایی دروازه‌های آموزش برای تمام دختران افغان شد: "تعداد محدودی دختران نیستند که از تحصیل و آموزش محروم شده‌اند، بلکه میلیون‌ها دختر در افغانستان زندگی می‌کنند که حق تعلیم و تحصیل از آنها گرفته شده‌است. تا چه اندازه دختران می‌توانند در انتظار بورسیه تحصیلی بیرونی باشند؟ بهترین راه این است که دروازه‌های تعلیم برای دختران باز شود."

دختران محروم از تحصیل در افغانستان خواستار بازگشایی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران هستند.
دختران محروم از تحصیل در افغانستان خواستار بازگشایی دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران هستند.

او می‌گوید که می‌خواست پس از فراغت به زنان و کودکان کمک کند، اما اکنون خانه‌نشین شده‌است.

حکومت طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان بر افغانستان، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم تا تحصیلات عالی در پوهنتون را منع کرده‌اند. آنان حتی پیش از این به دختران فارغ‌التحصیل از پوهنزی طب اجازه ندادند تا در امتحان شورای طبی شرکت کنند. در حالی‌که نیازمندی جدی افغانستان همواره حضور افراد مسلکی به خصوص داکتران زن در این کشور بوده‌است.

این در حالی‌ست که صندوق جمعیت ملل متحد (UNFPA) روز چهارشنبه ۳۱ اسد اعلام کرده که افغانستان در حال حاضر به ۱۸ هزار قابله نیاز دارد. این نهاد گفته است که اگر این کمبود جبران نشود، زندگی مادران و کودکان با خطر مواجه می‌شود.

حکومت طالبان نیز پیش از این کمبود داکتران زن و قابله را در افغانستان تأیید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG