شهروندان تالقان از افزایش حادثات ترافیکی ناشی از ریکشاهای شهری شکایت دارند

رانندگان ریکشاهای بی‌تجربه و فاقد مجوز باعث افزایش حادثات در تالقان شده‌اند.

روزهای تالقان، مرکز ولایت تخار، با صدای بلند هارن‌ها، تصادف‌های پی‌درپی، و بیم حادثات ترافیکی درهم آمیخته شده است.

در گوشه‌ای از این شهر، حسیب‌الله، جوان ۲۲ ساله‌ای که دو ماه پیش در تصادفی با یک ریکشا به شدت مجروح شد، داستان خود را با تلخی تعریف می‌کند. وی می‌گوید:
«قبلاً تصادم کردم با یک ریکشا و یک هفته بستری بودم در شفاخانه، یک تعدادشان سند ندارند و یک تعدادشان بی‌تجربه استند، حتی یک تعدادشان سن قانونی را پوره نکرده‌اند.»

جواد، مرد ۳۵ ساله‌ای که دختر هشت ساله‌اش چهار ماه پیش در راه مکتب با یک ریکشا تصادف کرد، از تجربه تلخ خود می‌گوید:
«چهار ماه پیش دختر هشت ساله‌ام را در راه مکتب ریکشا زد و دستش شکست، متأسفانه ریکشا وان‌ها خیلی تیز رانندگی می‌کنند و از حکومت مربوطه می‌خواهیم جلو ریکشا وان‌ها را بگیرد که همچنان واقعه‌ها صورت نگیرد.»

بیشتر در این باره: جوانان در جوزجان: طالبان افراد خود را به کار می‌گمارند؛ تحصیل‌یافته‌ها مجبور به ریکشا یا تکسی‌رانی هستند

در حالی که شهروندان تالقان انگشت انتقاد خود را به سوی رانندگان ریکشا نشانه می‌گیرند، برخی از رانندگان نیز با بیان مشکلات خود، تقصیر را بر عهده سایر رانندگان بی‌تجربه و بی‌مدرک می‌اندازند. محمد، یک راننده ریکشا در تالقان، می‌گوید:
«اکثر راننده‌های ریکشاها بی‌توجه رانندگی می‌کنند. در همین طرف‌های زرگری اسناد هم ندارند. ما خواهشمندیم که دولت اسناد بدهد و توجه کند برای این‌ها، اطفال را بسیار می‌زنند و مردم را اذیت می‌کنند. از دولت خواهشمندیم که توجه کند.»

در این میان، برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که ضعف در سیستم نظارتی و اجرایی قوانین ترافیکی در تخار از علل اصلی این بحران است. بدون یک میکانیزم مناسب و کارآمد، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

ناظران می‌گویند که نبود نظارت کافی بر قوانین ترافیکی باعث افزایش حادثات شده است.

سلیمان ملک‌زاده، یکی از آگاهان در تخار، در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:
«امروز اگر شما در شفاخانه‌ها سر بزنید، تعداد زیادی از زخمیان ما توسط تصادم ریکشاها زخمی شده‌اند. امیدوار استیم که مقامات در این باره توجه جدی کنند و بتوانند جلو افراد و اشخاصی که تجربه کافی در بخش رانندگی ریکشا را ندارند، بگیرند.»

مولوی حمیدالله قریشی، مدیر پولیس ترافیک طالبان در تخار، با وجود تماس‌های مکرر برای مصاحبه در این مورد در دسترس نبود.

بیشتر در این باره:

جوانان در جوزجان: طالبان افراد خود را به کار می‌گمارند؛ تحصیل‌یافته‌ها مجبور به ریکشا یا تکسی‌رانی هستندگادی‌ها هنوز در ولسوالی امام صاحب کندز فعال‌اندافزایش آلودگی هوا در دهلی جدید پر نفوس ترین پایتخت جهانمهاجرین برگشته به هرات زنده گی دشوار را بدون هیچ امکاناتی آغاز کرده اندافزایش فقر در افغانستان؛ نادر: خیلی شب‌ها با اولادها گرسنه خوابیده ایم

به گفته ناظران، افزایش روزافزون ریکشاها، نبود آگاهی کافی از قوانین ترافیکی، و نبود مجوزهای لازم برای رانندگان بخشی از دلایلی است که این بحران را به وجود آورده است. آنان می‌گویند طی دو سال اخیر، میزان حادثات ترافیکی در تالقان بی‌سابقه بوده و این موضوع مردم را به ستوه آورده است.