لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

جوانان در جوزجان: طالبان افراد خود را به کار می‌گمارند؛ تحصیل‌یافته‌ها مجبور به ریکشا یا تکسی‌رانی هستند


ریکشاها در افغانستان؛ بسیاری از جوانان به دلیل نداشتن کار به ریکشارانی رو می‌آورند.
ریکشاها در افغانستان؛ بسیاری از جوانان به دلیل نداشتن کار به ریکشارانی رو می‌آورند.

برخی از جوانان تحصیل‌کرده در جوزجان می‌گویند که به دلیل نبود فرصت‌های کاری در اداره‌های دولتی و غیردولتی، مجبور به تکسی‌رانی و ریکشا‌رانی در سطح شهر شده‌اند.

این جوانان مدعی‌اند که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، بیشتر افرادی که در مدرسه‌های دینی درس خوانده‌اند، به کار گماشته شده‌اند، در حالی که جوانان تحصیل‌کرده بیکار مانده‌اند.

محمد انور، ۲۳ ساله و باشندۀ شهر شبرغان، یکی از این جوانان است که در رشتۀ خبرنگاری از پوهنتون جوزجان فارغ شده است. او می‌گوید که سه سال است که از تحصیل فارغ شده، اما تاکنون نتوانسته کاری پیدا کند و مجبور شده است که برای تأمین مخارج زندگی تکسی‌رانی کند:
"من خودم از رشتۀ ژورنالیزم فارغ شدم. چندین بار به ادارات دولتی بخاطر کار مراجعه کردم، ولی تا هنوز کاری پیدا نکردم. بالاخره مجبور شدم تکسی بگیرم و برای فامیل خود روزانه چند افغانی پیدا کنم، اما در تکسی‌رانی هم نان نمانده است."

سید محمد سادات، یکی دیگر از جوانان تحصیل‌کرده در شبرغان، نیز می‌گوید که برای تأمین مخارج زندگی خانواده‌اش، از صبح تا شام ریکشا‌رانی می‌کند. او که یگانه نان‌آور خانوادۀ شش‌نفری است، از طالبان خواسته است که برای او کاری در اداره‌های دولتی فراهم کنند:
"اسناد تحصیلی در دست دارم، هیچ اداره مرا تحویل نمی‌گیرد. از حکومت طالبان می‌خواهم که برای من در یگان اداره کار پیدا کند."

محمد رفیع، که از رشتۀ جیولوجی معدن در پوهنتون جوزجان فارغ شده، نیز شکایت مشابهی دارد. او بارها به اداره‌های دولتی و غیردولتی مراجعه کرده اما بدون نتیجه بازگشته است:
"من از رشتۀ جیولوجی معدن پوهنتون جوزجان فارغ شدم. در هر ارگان دولتی و غیردولتی که مراجعه کرده‌ام، مرا قبول نکرده‌اند و برایم کار میسر نشد."

جوزجان در شمال افغانستان از جمله ولایت‌هایی است که باشندگان آن دسترسی دشواری به کار دارند.
جوزجان در شمال افغانستان از جمله ولایت‌هایی است که باشندگان آن دسترسی دشواری به کار دارند.

به گفتۀ این جوانان، همه‌ساله صدها نفر از پوهنتون‌های دولتی و خصوصی جوزجان فارغ می‌شوند، اما بیکار می‌مانند. آنها می‌گویند که طالبان به جای جوانان تحصیل‌کرده، افراد خود را به کار می‌گمارند و هر سال به شمار جوانان بیکار افزوده می‌شود.

با این حال، نورالله مسافر، رئیس کار و امور اجتماعی حکومت طالبان در جوزجان، این ادعاها را رد کرده و می‌گوید که طی سه سال گذشته حدود ۳۰۰۰ نفر در نهادهای دولتی برای کار معرفی شده‌اند:
"رهبری امارت اسلامی افغانستان به این باور شده است که حتماً جوانان تحصیل‌کرده را از طریق‌های مختلف در چوکات امارت اسلامی بپذیرد و تلاش‌شان هم این است که برای جوانان بیکار کار پیدا کنند."

این در حالی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، میزان بیکاری به‌شدت افزایش یافته و بسیاری از جوانان برای دریافت کار، از راه‌های قاچاقی و غیرقانونی کشور را ترک کرده‌اند. در برخی موارد، این افراد در بین راه جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG