برخی از نماینده‌گان جمهوری‌خواه در کانگرس امریکا خواهان توقف کمک‌های مالی به افغانستان شدند

ایالات متحده و سازمان ملل تأکید دارند که کمک‌ها به مردم افغانستان می‌رسد، نه به طالبان

گروهی از نماینده گان جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده امریکا، قصد دارند با ارائه یک لایحۀ جدید همۀ کمک‌های مالی امریکا به افغانستان را، به دلیل احتمال دسترسی طالبان به این کمک ها، متوقف کنند.

با آن که ایالات متحده امریکا ، سازمان ملل متحد و حکومت طالبان همواره گفته اند که کمک های مالی برای مردم افغانستان صورت می ‌گیرد نه برای استفاده طالبان، اکنون گروهی از قانونگذاران جمهوری خواه درمجلس نمایندگان امریکا ازاتخاذ تصمیم تازه شان به هدف تلاش برای قطع آنچه که دسترسی طالبان به این کمک ها خوانده اند،خبرداده اند.

آنان گفته اند که درحال ارائه یک لایحه جدید هستند که در صورت تصویب آن کمک های نقدی برای افغانستان قطع می شود.

بیشتر در این باره: برخی نمایندگان کانگرس امریکا به دنبال توقف کمک‌های مالی به افغانستان هستند

فاکس نیوز روز دوشنبه به نقل از جاش برچین، نماینده حزب جمهوریخواه که این لایحه را پیشنهاد کرده،گزارش داده که خروج فاجعه بار دولت بایدن و معاون او کامالا هریس، افغانستان را به زیر سلطه طالبان بازگرداند و اکنون معلوم شده است که دلارهای مالیه دهندگان امریکا به نفع طالبان استفاده می شود.

او افزوده که به این قانون نیاز است اطمینان حاصل شود که دیگر از پول مالیه دهنده گان امریکایی در افغانستان تحت کنترل طالبان استفاده غیرمسئولانه نمی شود.

هفت عضو جمهوری خواه درمجلس نماینده گان ایالات متحده امریکا از این لایحه حمایت کرده اند.

اما برخی فعالان مدنی افغان درمورد این تصمیم قانونگذاران جمهوری خواه امریکا نظرات متفاوت دارند.

پریسا مبارز یکی از زنان فعال افغان به رادیوآزادی گفت :

"این پول ها به مردم افغانستان نمی‌رسد و این کمک ها به تقویت طالب و تروریزم است و این یک خطر بزرگ میتواند باشد بخاطری که شفافیت درتوزیع کمک ها صورت نمیگیرد و بدست طالب میرسد و توقع ما این است کمک های که به طالبان داده میشود قطع شود"

گزارش سیگار نشان می‌دهد که بخشی از کمک‌های مالی به نفع طالبان استفاده می‌شود.

اما مریم معروف آروین یکی دیگر ازفعالان زن درافغانستان تاکید میکند که ایالات امریکا کمک ها را نباید طوری قطع کند که مردم افغانستان متضررشوند.

او به رادیو آزادی گفت:

"این خیلی میتواند مثمرباشد که دسترسی و سو استفاده طالبان به کمک های بشردوستانه به ویژه کمک های بشردوستانه که ازسوی ایالات متحده امریکا انجام می‌شود، قطع شود، این بسیار نیاز است که ایالات متحده امریکا به گونه بسیار سیستماتیک و هدف مندانه طوری دسترسی طالبان را به کمک ها قطع کند، که مردم افغانستان به ویژه زنان وکودکان را متضرر نسازد"

درحالیست که اداره سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا درامور باز سازی افغانستان "سیگار" درماه اسد امسال اعلام کرد، که امریکا درسه سال گذشته نزدیک به ۲۱میلیارد دالر برای افغانستان هزینه کرده است.

یافته‌های سیگار نشان می‌دهد که به طور غیرمستقیم این کمک ها به نفع طالبان بوده و برای آنان ایجاد در آمد می کند.

سیگار پیش از این هم نگرانی های را در مورد مداخله حکومت طالبان در توزیع کمک های بشری در افغانستان را مطرح کرده بود.

بیشتر در این باره:

برنامه جهانی غذا: از هر چهار نفر در افغانستان، تنها یک نفر «نان خشک» برای خوردن داردسفیر امریکا در تاشکند: طیاره‌هایی که از افغانستان به ازبیکستان منتقل شده بودند، متعلق به ایالات متحده‌اند جایگاه افغانستان در چند انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا؛ قبل و بعد از حملات مرگبار ۱۱ سپتمبرایالات متحده و بریتانیا ۳۳۰ میلیون دالر برای برنامه های بشری در افغانستان، کمک فراهم کردند

اما حکومت طالبان پیش از این هر نوع دخالت و منفعت بردن از این کمک‌ها را رد کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا و همچنان سازمان ملل متحد در افغانستان نیز همواره تاکید کرده اند که این کمک ها به طالبان نه بلکه به نیازمندان افغان از سوی نهاد های مربوط به این سازمان توزیع می شود.

گفتنیست که بحث در مورد احتمال قطع کمک های مالی به افغانستان در کانگرس امریکا در حالی مطرح می شود که براساس گزارش سازمان های بین المللی نزدیک به۲۴ میلیون تن در افغانستان نیازمند کمک های بشری اند