گوترش: قوانین طالبان «برای سرکوب سیستماتیک زنان» به کار گرفته می‌شود

آنتونیو گوترش سر منشی ملل متحد

انتونیو گوتیریش سرمنشی سازمان ملل متحد یک بار دیگر بر قوانین حکومت طالبان در افغانستان انتقاد کرد و آن را سرکوب سیستماتیک زنان و دختران افغان عنوان کرد.

گوتیریش روز سه‌شنبه "۲۴ سپتمبر " در سخنرانی خود در ۷۹مین نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در این مورد گفت.

"در برخی از کشورهای قوانین بخاطر تهدید تولد، صحت و حقوق زنان استفاده می‌شود، و در افغانستان از قوانین به هدف سرکوب سیستماتیک زنان کار گرفته می‌شود، من با تأسف می‌بینم که پس از سال‌ها گفتگو، هنوز هم نا برابری جنسیتی هنوز هم معلوم می‌شود، من معذرت می‌خواهم حتی در این تالار هم این به گونه کامل دیده می‌شود، بخاطری که در نشست امروز کمتر از ده درصد زنان سخنران بودند، این قابل‌قبول نیست."

سرمنشی ملل متحد پیش از این هم در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد در نشستی در مورد افغانستان گفته بود که وضع محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغان از سوی حکومت طالبان مانع پیشرفت این کشور می‌شود.

در همین حال جرمنی، استرالیا، کانادا و هالند به طالبان هشدار داده‌اند که بخاطر تخطی‌های که آنها در بخش حقوق زنان در افغانستان انجام می‌دهند، از طریق محکمه بین‌المللی عدالت، در برابر شان اقدام می‌شود.

بیشتر در این باره: جرمنی، استرالیا، کانادا و هالند نقض حقوق زنان افغان را از طریق محکمه بین‌المللی عدالت دنبال می‌کنند

در پیش‌نویس این اعلامیه مشترک که وزارت‌های خارجه این چهار کشور آماده کرده‌اند، طالبان رسماً مسئول خوانده شده‌اند، تا آن مسئولیت‌های را بجا کنند، که از آن در کنوانسیون رفع تمام انواع تبعیض علیه زنان یادآوری شده است.

در ادامه این اعلامیه که یک کاپی آن را آژانس "دی پی ای" جرمنی بدست آورده، این چهار کشور تخطی‌های سیستماتیک گسترده از حقوق بشری در افغانستان از سوی حکومت تحت کنترل طالبان را محکوم کرده‌اند.

در این حال شماری از دختران و زنان در افغانستان می‌گویند که تطبیق قوانین سخت‌گیرانه طالبان آزادی‌های بنیادی شان را از آنها گرفته است.

آنها به گونه خاص به قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان اشاره کرده می‌گویند که این قانون زنان را بیشتر متاثر کرده است.

دو باشنده شهر کابل شبانه پوپلزی و لیمه امیری در این مورد به رادیو آزادی گفتند:

"به باور من این قانون زنان و دختران افغانستان را بسیار متاثر کرده است، تاثیر منفی کرده برای برخی‌ها حتی مشکل روانی پیدا کرده است، آنها را از آموزش، کار، زندگی و تفریح و همه چیز منع کرده است، در اسلام این قدر سختی نیامده است. امر به معروف و نهی از منکر می‌خواهد که زنان را از جامعه حذف کند."

در نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد، انتقادهای شدید از سرکوب زنان افغان و ناکامی‌های جهانی در راستای تحقق برابری جنسیتی به‌ویژه در افغانستان مطرح شده است.

"ما حالا شاهد استیم که قانون امر به معروف و نهی از منکر که بالای زنان در افغانستان وضع شده است این نشان‌دهنده بیشتر شدن ظلم و ستم بالای زنان است بخاطری که طالبان می‌خواهند به هر رقم که شده زنان را اذیت کنند."

یک فعال حقوق زنان و باشنده ولایت کنر که نخواست نام اش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی می‌گوید که این قوانین و محدودیت‌های حکومت طالبان آزادی زندگی آنها را از آنان گرفته است.

"این گونه قوانین بیشتر زنان را متاثر کرده است، حتی زندگی آزاد و عام آنها را از آنان گرفته است، حق کار، رفتن به مکتب و پوهنتون را از آنها گرفته است، این زنان افغان را به طرف انزوا می‌برد."

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، در سه سال گذشته طالبان محدودیت‌های شدید را بر زنان تطبیق کرده‌اند.

بیشتر در این باره:

رئیس عمومی یونسکو: افغانستان با «عقبگرد خشونت‌آمیز با هدف حذف دختران و زنان از زندگی عمومی» روبرو شده استدختران ورزشکار افغان: آرزوهایمان زیر حاکمیت طالبان نابود شدند وزیر خارجهٔ آسترالیا: بدون مشارکت زنان، صلح و ثبات در افغانستان تامین نخواهد شدروزماری دی کارلو: طالبان با «قانون امر به معروف» روند دوحه را به خطر انداخته‌اند

هرچند این قوانین واکنش‌های گسترده‌ای به سطح بین‌المللی را برانگیخته است اما طالبان نه تنها در این بخش نرمش نشان نداده‌اند، بلکه بر تطبیق این محدودیت‌ها تاکید کرده‌اند.

به تازگی ملا هبت‌الله اخندزاده در یک کلیپ صوتی که از سوی تلویزیون تحت کنترل حکومت طالبان منتشر شده بر حجاب زنان و تطبیق قوانین خودشان تاکید کرده و عملی کردن قانون امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه نظام خود خوانده است.