صدها تن در پروان به یک بیماری ناشناخته مبتلا شده‌اند

یک بیماری ساری ناشناخته در پروان بسیاری ها را مبتلا کرده است.

شیوع یک بیماری ساری ناشناخته درپروان که به گفته مقام های طالبان تا کنون صدها تن را مبتلا کرده، باشنده های این ولایت را نگران کرده است.

حکمت‌الله شمیم سخنگوی والی طالبان در پروان گفته که، تعداد مبتلایان به این بیماری ناشناخته به ۵۰۰ نفر رسیده و از این میان، دو نفر جان های خود را از دست داده‌اند و وضعیت صحی ۵۰ نفر دیگر وخیم خوانده شده است.

او افزود که تیم‌های صحی در منطقه حضور دارند تا به ارائه خدمات درمانی به مردم کمک کنند

او گفت: "در دره کفشان ولسوالی شینواری، بیش از ۵۰۰ نفر به یک بیماری ناشناخته مبتلا شده‌اند و تا کنون دو نفر به دلیل این بیماری جان باخته و وضعیت ۵۰ نفر دیگر نیز وخیم گزارش شده است.»

مبتلایان به این بیماری عمدتاً از درد شدید پاها، تب‌ بالا و اسهال شکایت دارند.

بیشتر در این باره: سازمان جهانی صحت: یک مورد جدید ویروس فلج کودکان درجنوب افغانستان کشف شده است

در همین حال، عبدالفتاح راشد، یکی از ساکنان دره کفشان پروان، که خودش و دو خواهرش به این بیماری ناشناخته مبتلا شده‌اند و اکنون در یک شفاخانه در کابل بستری هستند، به رادیو آزادی گفت

در منطقه‌ی آنان، زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

"متأسفانه دو هفته پیش به این بیماری مبتلا شدم. از ابتدا احساس گرما می‌کردیم و بدن‌مان سرد بود، به هیچ وجه گرم نمی‌شدیم. سپس پس از بیست دقیقه، بدن‌مان به شدت گرم می‌شد و حالت غیرعادی پیدا می‌کرد. اول خواب نمی‌آمد و وقتی هم که خواب می‌رفتم، نمی‌توانستم بیدار شوم. بدن‌مان بسیار ضعیف شده است.»

محمد، یکی از ساکنان دره کفشان پروان که خواهرش به این بیماری مبتلا شده ، به رادیو آزادی گفت:

"این بیماری ویروسی بسیار سخت است و هنوز مشخص نیست که آیا کرونا است یا چیز دیگری. که مردم را به مشکل مواجه کرده است. اعضای خانواده‌ من نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند و ما آنها را به شفاخانه ی در کابل منتقل کرده‌ایم.»

یکی از بیماران: از ابتدا احساس گرما می‌کردیم و بدن‌مان سرد بود، به هیچ وجه گرم نمی‌شدیم. سپس پس از بیست دقیقه، بدن‌مان به شدت گرم می‌شد و حالت غیرعادی پیدا می‌کرد.

همچنین دکتر عبدالخلیل حیدری، رئیس شفاخانه ولایتی پروان، در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفت که مراجعه‌ مریضان مبتلا به این بیماری به شفاخانه ادامه دارد.

"هفته‌ی گذشته، بیماران با نشانه‌هایی شبیه به گانگورا به شفاخانه ما مراجعه کردند. برخی بستری شدند و برخی به مرکز منتقل شدند و همچنین یک مرکز صحی سیار در منطقه ایجاد شد. دیروز نیز شش نفر مراجعه کردند که ما آنها را به کابل منتقل کردیم و هنوز پاسخی یا نمونه‌ای نیامده که مشخص کند این چه بیماری‌ای است.»

او افزود که هنوز علت پیدایش این بیماری و نوع آن مشخص نشده است.

ساکنان پروان نگران گسترش این بیماری هستند و از حکومت طالبان می‌خواهند که از شیوع آن جلوگیری کند.