گزارش تازهٔ اوچا؛ میلیون‌ها نفر در افغانستان با خطر گرسنه‌گی و عدم دسترسی به خدمات صحی مواجه اند

تعدادی از زنان و کودکان نیازمند افغانستان.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) هشدار می‌دهد که میلیون‌ها تن در افغانستان به دلیل کمبود شدید بودجه برای تامین نیاز های بشری، در معرض خطر قرار دارند.

این اداره ناوقت روز پنجشنبه در تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت بشردوستانه در افغانستان گفته که اگر کمبود بودجه جبران نشود، وضعیت در این کشور بیشتر بدتر خواهد شد و پیامدهای ویران‌گری به همراه خواهد داشت.

به‌گفته اوچا، کمبود بودجه برنامه‌های حیاتی نجات‌بخش را به شدت تحت تأثیر قرار داده و منجر به کاهش یا توقف خدمات اساسی شده‌است.

اوچا می‌افزاید که بیش از ۱۸۰ مرکز صحی ثابت و سیار که به ۲.۱ میلیون نفر در مناطق کمتر توسعه‌یافته افغانستان خدمات ارائه می‌کردند، متوقف شده‌اند. همچنین، ۱۵۰ تیم صحی و تغذیه سیار تعطیل شده و ۴۰ تیم دیگر نیز در معرض خطر تعطیلی قرار دارند.

با تسلط طالبان به قدرت در افغانستان، هر روز به تعداد افراد فقیر افزوده میشود.

اوچا همچنان از قطع دسترسی بیش از ۶ میلیون نفر به خدمات حیاتی صحی و قرار گرفتن ۵ میلیون کودک در معرض خطر بیشتر بیماری‌های ساری به دلیل کمبود آب پاک و حفظ‌الصحه، به عنوان بزرگ‌ترین پیامدهای این وضعیت یاد کرده‌است.

این اداره همچنان می‌گوید که در صورت عدم دریافت بودجهٔ کافی میلیون‌ها تن دیگر در افغانستان از دسترسی به کمک‌های حقوقی و حمایت روانی-اجتماعی، فعالیت‌های حیاتی محافظت از کودکان و برنامه‌های پاکسازی ماین در مناطق مختلف محروم شده و در معرض بیماری‌ها و مرگ‌ومیرهای مرتبط با سوء تغذیه و تغییرات اقلیمی شدید قرار خواهند گرفت.

زهره باشندهٔ کابل: وضعیت ما خراب است هیچ موسسه یی برای کمک نکرده است

با این حال برخی از خانواده‌های نیاز‌مند از بی‌کاری و فقر شکایت می‌کنند و می‌گویند کمک‌ها به مستحقین اصلی نمی‌ر‌سد.

زهره باشندهٔ کابل و شکیبا باشندهٔ ننگرهار در این مورد به رادیو می‌گویند: "زیاد وضعیت ما خراب است، کدام کمکی هم صورت نگرفته از سوی کدام مؤسسه خارجی، شوهرم کراچی دارد، اعضای فامیلم هشت نفر است، کار نیست، بی‌کاری است، مردان ما سر سرک کار می‌کردند، آن‌جا نمی‌ماند، از دولت می‌خواهم غم ما خورده شود."

مردم میگویند که در بسیاری از مناطق افغانستان میزان توزیع کمک های بشری کاهش یافته است.

"اگر کسی با من کمک کند چون من مریض هستم در جگرم دانه است، پول عملیات را ندارم، باید همرایم کمک شود تا حال هیچ کمک وجود ندارد."

در این حال، دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) از جامعه جهانی می‌خواهد که برای جلوگیری از رنج بیشتر و جلوگیری از یک فاجعه انسانی باید فوراً اقدام کند.

اوچا گفته که تا ماه اگست سال روان تنها ۲۵ درصد بودجه مورد نیاز را بدست آورده و با کمبود ۲،۳۰ میلیارد دالری مواجه است.

این اداره سازمان ملل متحد در اخیر تأکید کرده که این کمبود بودجه در زمانی رخ می‌دهد که ۲۳،۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و این کشور با سطوح بالای ناامنی غذایی، سوء تغذیه، آلودگی گسترده به مواد انفجاری، سیلاب‌ها، شیوع بیماری‌ها و تأثیرات تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کند.