شماری از زنان در تخار: با بازگشت طالبان، اجازه کار در بیرون را نداریم و برای دیگران نان می‌پزیم

نان در تنور، عکس در ولایت تخار گرفته شده، جایی که شماری زنان با بازگشت طالبان برای دیگران کار می کنند.

شماری از زنان کسبه‌کار در ولایت تخار از وضعیت بد اقتصادی شکایت دارند. این زنان که نان‌آور خانواده‌های خود هستند، می‌گویند که پس از روی کار آمدن طالبان، بازار کارشان به شدت آسیب دیده است.

آنان از نهادهای بین‌المللی خواهان کمک و همکاری برای بهبود وضعیت اقتصادی خود هستند.

نفیسه، ۵۷ ساله، یکی از این زنان است که در گوشه‌ای از شهر تالقان، مرکز ولایت تخار، از پانزده سال به این‌سو مشغول نانوایی است. او که نان‌آور یک خانواده شش‌نفره است، می‌گوید که شش سال قبل، شوهرش در نتیجه جنگ‌های داخلی کشته شده است و حالا با پختن نان خانگی توانسته زندگی خود و فرزندانش را تأمین کند .

نفیسه می‌افزاید که در گذشته روزانه تا هشتاد نان خانگی می‌پخت و بازار خوبی داشت، اما با آمدن طالبان، وضعیت کارش به شدت خراب شده و او اکنون چشم به راه کمک‌های خارجی است.

بیشتر در این باره: خبرنگاران در بدخشان و تخار از تنگ‌تر شدن فضای کاری و مداخله طالبان شکایت دارند

" پانزده سال می‌شود که نان پخته می‌کنم از همین طریق نان پخته کردن روز و روزگار را پیش می‌برم، حالا بسیار مشکل شده برایم، مریضم و از همین طریق روز و روزگار خودرا پیش می‌برم، من خودم در خانه کرایی زندگی می‌کنم، از همین طریق پیش می‌برم، از دولت خواهشمندم که همین زنها را کمک کند"

در فاصله سه کیلومتری نفیسه، جمیله در ناحیه دوم شهر تالقان مصروف پختن بولانی است. او نیز با تغییرات سیاسی در کشور، شاهد کاهش چشمگیر در درآمد و بازار کارش بوده است.

" از چهار سال به این طرف بولانی پزی می‌کنم، اقتصادمان ضعیف است ، چهار نان خور استیم و در این خانه که از طریق همین بولانی‌پزی روزگارمان‌ را پیش می‌بریم، از حکومت خواهشمند هستیم تا زمینه کار را برای زنها فراهم بسازد تا همی زنها یک کار و بار داشته باشند و روزگار فامیل‌شان خوب شود و اقتصاد فامیل شان بالا برود"

نان پخته شده توسط یکی از زنان ولایت تخار که برای امرار معیشت نانپزی می کند.

فعالان حقوق زن در تخار می‌گویند که با ورود طالبان به قدرت، تغییرات سیاسی و محدودیت‌های وضع‌شده بر فعالیت‌های زنان، شرایط زندگی و کاری آنان را دشوارتر کرده است. نوریه فیضی، یکی از فعالان حقوق زن در تخار، می‌گوید: محدودیت‌های اجتماعی، کاهش سطح تقاضا به دلیل فقر عمومی و افزایش نرخ بیکاری، همه و همه به رکود کسب‌وکارهای زنان منجر شده است.

" ما در این قسمت از نهاد های مدد رسان خواهشمند استیم که با این زنان توجه جدی به خرچ بدهند و اینها را حمایت بکنند ، حداقل برای اینها کمک صورت بگیرد که بتوانند یک تجارت خوبتر را مثلا شروع بکنند ، تا زندگی شان به اقتصاد خانواده شان نقش داشته باشد "

خواستیم در این باره با مقام‌های محلی طالبان در ریاست کار و امور اجتماعی تخار صحبت کنیم، اما آنان حاضر به پاسخگویی نشدند.

فعالان حقوق زن در تخار بر این باورند که توانمندسازی زنان و فراهم‌آوردن فرصت‌های اقتصادی برای آنان، نه تنها به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها کمک می‌کند، بلکه به بازسازی اجتماعی و اقتصادی کشور نیز یاری می‌رساند.