اوچا: ۱۶ میلیون نفر در افغانستان در زمستان پیش‌رو به کمک نیاز دارند

سازمان ملل هشدار داده که خطرات زمستان پیش‌رو در افغانستان افزایش یافته است.

ادارۀ هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد (اوچا) در افغانستان که اخیراً بارها از کمبود بودجه برای ارائۀ کمک به میلیون‌ها نیازمند در افغانستان نگرانی کرده، می‌گوید که برای کمک به نیازمندان در افغانستان در زمستان پیش‌رو به ۵۰۰ میلیون دالر بودجه نیاز دارد.

این ادارۀ ملل متحد روز یک‌شنبه در صفحۀ ایکس (توئیتر سابق) خود نوشته که ۱۵.۸ میلیون تن در افغانستان در زمستان پیش‌رو به کمک‌ها در بخش غذا و امرار معیشت نیاز دارند.

اوچا خطرات زمستان آینده را زیاد عنوان کرده و گفته که در کنار این، نیازمندان در بخش سرپناه و تأمین لباس‌های زمستانی به کمک ضرورت دارند.

به گفتۀ اوچا، این کمک‌ها باید در ۳ ماه آینده تأمین شود.

ادارۀ هماهنگی امور بشردوستانۀ ملل متحد که در آغاز سال جاری میلادی شمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را ۲۳.۷ میلیون تن اعلام کرده بود، گفته که در حال حاضر برنامۀ پاسخ‌گویی به نیازمندی‌های بشردوستانه در افغانستان با کمبود بوجۀ ۲.۳ میلیارد دالری روبه‌رو است.

بیشتر در این باره: ملل متحد: برای رسیدگی به نیاز های بشری در افغانستان به بیش از دو میلیارد دالر نیاز است

این درحالی‌ست که در چند ماه گذشته رویدادهای طبیعی به‌ویژه باران‌های شدید و سیلاب‌های ویران‌گر به نیازمندی‌ها در افغانستان افزوده است.

در تازه‌ترین مورد سیلاب‌های پنج‌شنبه‌شب هفتۀ گذشته در ولسوالی کوزکنر ننگرهار جان ۳ نفر را گرفت و ۲۰ نفر دیگر را زخمی کرد.

احمد الله، یکی از متضرران این سیلاب‌ها به رادیو آزادی گفت:
"برای ما بسیار خساره رسانده است. آب در خانه‌های ما ایستاده است، دیوارهای خانۀ ما را تخریب کرده و خواست ما از دولت همین است که با ما کمک شود تا خانۀ خود را دوباره اعمار کنیم و به ما کمک مواد خوراکی شود که همه مواد خوراکۀ ما را آب برده است."

ملنگ جان، دیگر باشندۀ ولسوالی کوزکنر ننگرهار می‌گوید که سیلاب‌ها در کنار تخریب خانه‌ها کشت و زراعت و فارم‌های مرغداری‌شان را هم از بین برده است.
"سه تا چهار جریب زمین و فارم مرغداری مرا هم تخریب کرده است. من ۵۰۰ مرغ را بخاطرعاید خود نگهداری کرده بودم، از این درک برایم حدود سه لک افغانی خساره رسیده است."

سازمان‌های بین‌المللی هم بارها در گزارش‌هایشان از وضعیت سیلاب‌زده‌گان در افغانستان نگرانی کرده و خواستار کمک به آنها شده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی بارها خواستار کمک به سیلاب‌زده‌گان در افغانستان شده‌اند.

سیلاب‌ها در چند ماه گذشته در ولایت‌های مختلف افغانستان به‌ویژه در بغلان و غور در کنار خسارات هنگفت مالی جان صدها نفر را گرفت.

این درحالی‌ست که ادارۀ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان پیش‌بینی کرده است که امروز دوشنبه ۲۰ ولایت افغانستان گواه ریزش‌ باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌ خواهند بود.

بیشتر در این باره:

گزارش تازهٔ اوچا؛ میلیون‌ها نفر در افغانستان با خطر گرسنه‌گی و عدم دسترسی به خدمات صحی مواجه اندهالند ۱۶ میلیون دالر به صندوق بشردوستانۀ افغانستان کمک کردبریتانیا ۶ میلیون پوند به صندوق بشردوستانۀ افغانستان اختصاص دادیازده میلیون نفر در افغانستان به دلیل کمبود بودیجهٔ سازمان ملل از دریافت کمک های بشری محروم شدنداوچا: یک سوم خانواده‌ها در افغانستان سرپناه مناسب ندارند

بر اساس این پیش‌بینی، ولایت‌های بدخشان، تخار، نورستان، پنجشیر، بغلان، لغمان، کاپیسا، پروان، میدان وردک، سرپل، بامیان، سمنگان، بلخ، جوزجان، فاریاب، بادغیس، غور، دایکندی، فراه و هرات به شمول سالنگ‌ها گواه ریزش باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌ خواهند بود.

میزان بارندگی در این ولایت‌ها از ۱۵ ملی‌متر تا ۴۰ ملی‌متر پیش‌بینی شده است.