لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

اوچا: یک سوم خانواده‌ها در افغانستان سرپناه مناسب ندارند


اوچا اعلام کرده است که ۱۰.۷ میلیون نفر در افغانستان به سرپناه فوری نیاز دارند.
اوچا اعلام کرده است که ۱۰.۷ میلیون نفر در افغانستان به سرپناه فوری نیاز دارند.

در حالی که سازمان‌های مختلف بین‌المللی روزانه گزارش‌هایی دربارۀ افزایش بیکاری و فقر در افغانستان منتشر می‌کنند، دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) به تازگی اعلام کرده است که نزدیک به یک سوم خانواده‌های افغانستان سرپناه مناسب ندارند.

اوچا روز دوشنبه، ۹ سپتمبر، در صفحۀ ایکس خود نوشت که تا کنون تنها ۱۴.۶ میلیون دالر از بودجۀ مورد نیاز برای حل این بحران جمع‌آوری شده است، در حالی که امسال به ۲۲۷ میلیون دالر نیاز است. این اداره همچنان اعلام کرده که ۱۰.۷ میلیون نفر به سرپناه فوری نیاز دارند.

پیش از این، اوچا گزارش داده بود که نیمی از شهروندان افغانستان با فقر شدید روبرو هستند. همچنین گفته شده است که ۸۰ درصد خانواده‌ها در شرایطی زندگی می‌کنند که هر عضو خانواده کمتر از یک دالر درآمد دارد.

در این میان، بسیاری از باشنده‌گان ولایت‌های مختلف افغانستان که به دلیل سیلاب‌های اخیر، تغییرات اقلیمی و مهاجرت‌ها بی‌سرپناه شده‌اند، می‌گویند هنوز هم برای آن‌ها سرپناه تهیه نشده و در شرایط دشواری زندگی می‌کنند.

جان محمد اکمل، که اخیراً از پاکستان برگشته و در ولایت ننگرهار زندگی می‌کند، در صحبت با رادیو آزادی خواهان کمک از نهادهای مسئول شد و گفت:

"شش ماه می‌شود که به افغانستان برگشتیم، اینجا نه خانه است، نه زمین و نه کاری."

شیرمحمد، باشنده منطقۀ لقی‌های بغلان مرکزی، می‌گوید که پس از سیلاب‌ها هنوز هم حدود ۳۰ خانواده در زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند:

"بیست تا سی خانواده بودند که قبلاً در خانه‌های کرایی زندگی می‌کردند، اما به اثر سیلاب‌ها خانه‌هایشان از بین رفت و حالا در زیر خیمه‌ها شب و روز سختی را سپری می‌کنند."

وقوع سیلاب‌های گسترده در ماه‌های اخیر، منجر به تخریب هزاران خانه در ولایت‌های مختلف افغانستان شد.
وقوع سیلاب‌های گسترده در ماه‌های اخیر، منجر به تخریب هزاران خانه در ولایت‌های مختلف افغانستان شد.

محمد غیور، باشنده دیگر همین ساحه، به رادیو آزادی گفت:

"به اثر سیلاب‌ها تمام خانه‌های مردم تخریب شد، زنان و کودکان‌شان شب و روز را در فضای باز سپری می‌کنند. این بسیار سخت است، چرا که شب‌ها باد می‌وزد و روزها گرمای آفتاب است."

افغانستان در ماه‌های اخیر به دلیل سیلاب‌های ویرانگر و مشکلات دیگر، با بحران‌های زیادی مواجه بوده است. هزاران خانواده بی‌سرپناه شده و مردم در ولایت‌های مختلف هنوز هم به کمک‌های فوری نیاز دارند.

همچنین، برگشت صدها هزار خانواده از ایران و پاکستان نیز نیاز به کمک‌های بشردوستانه را در افغانستان افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG