ادامۀ درگیری‌های وقفه‌ای میان نیروهای طالبان و پاکستان در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار

سربازان پاکستانی در نزدیکی مرز با افغانستان در داخل خاک پاکستان

نیروهای سرحدی طالبان و پاکستان شام روز شنبه بار دیگر در ولسوالی گوشتهٔ ولایت ننگرهار باهم درگیر شدند که به‌گفتهٔ منابع محلی این درگیری هنوز هم ادامه دارد.

منابع محلی در ولسوالی گوشتهٔ ولایت ننگرهار روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند که درگیری پس از آن آغاز شد که نیروهای طالبان به نیروهای سرحدی پاکستان که پس از سقوط یک موتر مربوط به این نیروها از کوهی در منطقه تورکانی و سالالا در تلاش به‌دست آوردن آن بودند، اجازه نزدیک شدن به آن را ندادند.

یک شاهد عینی در امتداد خط دیورند در ولسوالی گوشتهٔ ننگرهار به شرط عدم نشر نامش به‌علت حساسیت موضوع به رادیو آزادی می‌گوید که این درگیری بسیار شدید بوده، بیشتر خانواده‌ها در این منطقه خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند و یک تن از نیروهای طالبان در نتیجهٔ این درگیری‌ها کشته شده است.

«شب گذشته همه شب جنگ بود، بسیار شدید بود، مردم زیاد از خانه‌های‌شان بی‌جا شدند، مواشی نیز بسیار زیاد به‌خاطر جنگ تلف شده و یک کس هم در جنگ کشته شده است، اما اکنون وضعیت آرام است.»

بیشتر در این باره: ادامۀ مشکلات در سرحد افغانستان و پاکستان؛ تاجران افغان محصولات زراعتی را در گمرک با قیمت ارزان فروختند

اما برخی از رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش داده‌اند که دو تن از نیروهای طالبان در این درگیری کشته شده و سه تن‌شان زخم برداشته‌اند.

شبیر میوند از دیگر باشندگان در ولسوالی گوشتهٔ ننگرهار به رادیو آزادی گفت که درگیری هنوز هم به‌گونهٔ وقفه‌ای میان نیروهای سرحدی طالبان و پاکستانی ادامه دارد.
«در دو روز گذشته در منطقهٔ سرحدی گوشته میان طالبان و پاکستان جنگ صورت گرفت و گفته می‌شود که از سوی نیروهای پاکستانی بر طالبان شلیک شده بود، این که تلفات دارد یا خیر معلومات نداریم، اما جنگ ادامه دارد.»

تلاش کردیم در مورد جزئیات بیشتر این درگیری از مقام‌های محلی حکومت طالبان بپرسیم، اما مسئولان ریاست امنیت و ریاست دفاع ولایت ننگرهار به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.
این درحالی‌ست که روز یکشنبه نیز درگیری در گذرگاه پل‌ابریشم در ولایت نیمروز میان نیروی طالبان و ایران رخ داده بود که بر اساس گزارش‌ها در نتیجهٔ آن این گذرگاه به‌روی رفت‌وآمد بسته شده بود.

طی یک سال گذشته، نیروهیا سرحدی طالبان و پاکستان بارها با هم در مرزهای دو کشور درگیر شدند.


اما مسئولان محلی طالبان گفته بودند که این گذرگاه برای ساعت‌های محدود و به‌دلیل مشکل تخنیکی بسته شده بود و دوباره به‌روی ترانزیت باز شده است.

به‌اساس گزارش رسانه‌ها این درگیری پس از کشته شدن یک افغان از سوی نیروی‌های مرزی ایران میان دو طرف آغاز شده بود.

بیشتر در این باره:

شمار تلفات درگیری‌های منطقه کرم ایجنسی پاکستان به ۲۵ نفر رسیددرگیری میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در خوست، باشنده‌های محلی را هراسان ساخته استهفت عضو تحریک طالبان پاکستان و ۸ سرباز پاکستانی در نزدیکی مرز با افغانستان کشته شدند


این درحالی‌ست که یک هفته قبل درگیری بین افراد طالبان و نیروهای سرحدی پاکستان در بندر غلام خان در ولسوالی گربز ولایت خوست صورت گرفت، پیش از آن نیز نیروهای سرحدی طالبان چندین بار در ولسوالی‌ زازی میدان خوست با نیروهای مرزی پاکستان بر سر ایجاد پوسته‌های امنیتی درگیر شده‌اند.

سرمنشی سازمان ملل متحد در ۱۷ سپتمبر هنگام ارائه گزارش سه‌ماههٔ خود به شورای امنیت این سازمان گفت که در سه‌ماه گذشته در امتداد خط دیورند، ۱۳ درگیری بین افراد طالبان و نیروهای سرحدی پاکستان صورت گرفته است.