كمیتۀ مدافعان حقوق بشر افغانستان خواستار رهایی فوری جاوید کوهستانی شد

جاوید کوهستانی

با آنکه حکومت طالبان تا کنون بازداشت جاوید کوهستانی، تحلیلگر سیاسی، را تأیید یا رد نکرده، كمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان بر رهایی فوری او تأکید می‌کند.

این کمیته با نشر اعلامیه به روز سه‌شنبه از جامعۀ جهانی، سازمان‌های حقوق بشر، دفتر هیئت معاونت ملل متحد (یوناما) و صلیب سرخ در کابل خواسته تا برای آزادی او از قید طالبان فوراً اقدام کنند.

در اعلامیه، رویکرد طالبان در ایجاد ترس، محدود کردن آزادی بیان، انحصار اطلاعات و سرکوب اجتماعی و حتی فیزیکی روشنفکران، نگران‌کننده خوانده شده است.

كمیته مدافعان حقوق بشر افغانستان همچنان از طالبان خواسته تا به تعهدات بین‌المللی افغانستان در خصوص حفاظت از آزادی‌های مدنی و سیاسی پابند باشند و بحران حقوق بشر در این کشور را تشدید نکنند.

این کمیته به نقل برخی از منابع مدعی شده که آقای کوهستانی از سوی سازمان استخبارات طالبان شکنجه شده است.

بیشتر در این باره: خانوادۀ خیبر هوشمند کارشناس مسایل سیاسی: طالبان او را بازداشت کرده‌اند

عبدالحمید صفوت، فعال مدنی و عضو این کمیته، روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

«امید ما این است که این فراخوان و اعلامیه‌ها بتواند مؤثر واقع شود به آزادی و حفظ جان افرادی مثل آقای کوهستانی که در هیچ فعالیت سیاسی و نظامی نقش ندارند ولی متأسفانه مورد پیگرد قرار گرفته تلاش ما این است که اونا هرچی زودتر به خانوادۀ خود برگردد.»

جاوید کوهستانی قبل از تسلط طالبان بر کابل به دلیل تحلیل مسائل سیاسی و نظامی در گفت‌وگوهای تلویزیونی شهرت داشت. او یکی از معدود فعالان سیاسی است که پس از اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک نکرد.

پیش از این نزدیکان جاوید کوهستانی، تحلیلگر سیاسی، مدعی شدند که او پنج‌شنبه هفتۀ گذشته در منطقۀ سرای شمالی کابل از سوی حکومت طالبان بازداشت شده است.

یکی از نزدیکان او روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی در باره وضعیت صحی آقای کوهستانی نگرانی کرده گفته بود که در مورد او هیچ اطلاعی با آنان شریک ساخته نشده است.

طالبان بحث‌های سیاسی در رسانه‌ها را ممنوع ساختند.

از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به پرسش‌های رادیو آزادی در باره بازداشت و ادعای مورد شکنجه قرار گرفتن آقای کوهستانی پاسخ نداد، اما حکومت طالبان تا کنون بازداشت آقای کوهستانی را تأیید یا رد نکرده است.

در این حال، برخی از آگاهان امور سیاسی می‌گویند که حکومت‌ها اجازه ندارند آزادی بیان شهروندان را سلب کرده و افراد سخنور را بازداشت کنند.

صلاح‌الدین سعیدی، یکی از این آگاهان، در این مورد به رادیو آزادی گفت:

«حاکمیت‌ها اجازه ندارند که چنین افراد ‌و اشخاص را زندانی بکنند و یا حق بیان‌شان را بگیرند، خداوند حاکمیت موجود طالبان را هدایت نیکی بکند که از فن و اصول دولت‌داری آگاه شوند و به آزادی‌های مردم توجه کنند.»

این در حالی‌ست که در جریان یک هفته نزدیکان دو تحلیلگر دیگر سیاسی در افغانستان نیز ادعای مشابه را مطرح کرده‌اند.

خانوادۀ خیبر هوشمند، آگاه امور سیاسی، در صحبت با رادیو آزادی مدعی شد که او از سوی حکومت طالبان بازداشت شده است.

بیشتر در این باره:

روز جهانی ترجمه؛ منتقدان: به دلیل نبود مرکز واحد ترجمه آثار در افغانستان، کار برخی از مترجمان نقص داردوضعیت رسانه‌ها در افغانستان؛ خبرنگاران: محدودیت‌ها و اقدامات طالبان فضای کار را تنگ ساخته استروز جهانی دسترسی به اطلاعات؛ خبرنگاران و رسانه‌ها از محدودیت وسانسور نیز شکایت دارند

همزمان، برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی را در مورد بازداشت شاهپور حسن‌زوی، عضو پیشین ولسی جرگه، در ننگرهار به نشر رسانده‌اند.

حکومت طالبان تا کنون هیچ کدام از این سه مورد بازداشت را تأیید یا تکذیب نکرده است.

حکومت طالبان پیش از این نیز در سه سال حاکمیت دوبارۀ خود، بشمول چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی، زنان، خبرنگاران، استادان پوهنتون و فعالان حق آموزش را بازداشت کرده که برخی‌ها بعد از سپری کردن چند ماه زندان دوباره رها گردیدند و برخی تا هنوز هم در بند هستند.