رئیس جمهور بایدن: ایالات متحده از حملهٔ اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، حمایت نمی‌کند

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به روز چهارشنبه گفت که از حمله اسرائیل بر تاسیسات اتومی ایران در پاسخ به حملات راکتی ایران ، حمایت نخواهد کرد. آقای بایدن افزود که اسرائیل باید بطور متناسب عمل کند.

او یک روز بعد از آن سخن می گفت که ایران حدود- ۱۸۰ راکت را بسمت اسرائیل فیر کرد، حرکتی که آقای بایدن قبلا آن را بی تاثیر خوانده بود. صدراعظم اسرائیل بنیامین نتانیاهو تعهد نمود که ایران تاوان این حمله خود را خواهد داد.

آقای بایدن قبل از آنکه به طیاره ریاست جمهوری امریکا برای سفر به اسکاتلند داخل شود در این مورد با خبرنگاران صحبت کرد. آقای بایدن که برای اشتراک در مجلس سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان جی هفت پرواز می کرد در پاسخ به این سوال که اگر اسرائیل بر تاسیسات اتومی ایران حمله کند آیا امریکا از آن حمایت خواهد کرد ؟ گفت :

« نه خیر . ما با اسرائیلی ها در این موضوع صحبت خواهیم کردکه آنها چه می کنند. تمام هفت کشور بزرگ صنعتی جهان به این موافق اند که اسرائيل حق پاسخ را دارد اما این پاسخ باید متناسب باشد.»

جریان پرتاب راکت های ایران

به نوشته خبرگزاری رویترز بعضی از تحلیلگران به این باور اند که عکس العمل اسرائیل به ایران نسبت به ماه اپریل که ایران بسمت اسرائیل راکتها را فیر کرده بود، شدید تر خواهد بود و حتی امکان دارد این بار به تاسیسات اتومی و یا تصفیه گاه های نفت ایران حمله نماید.

رئیس جمهور امریکا گفت تحریم ها علیه ایران بیشتر خواهد شد و او قرار است با صدر اعظم اسرائیل صحبت کند.

ایران یک روز قبل نزدیک به دوصد راکت را به سمت اسرائیل پرتاب کرد که با واکنش های جدی نیز مواجه شده است

به گفته رئیس جمهور امریکا ایران از مسیر خارج شده است.

کارت کامپبل Kurt Campbell معاون وزارت خارجه امریکا گفت کشورش می خواهد موقف خود را با اسرائیل در رابطه با پاسخ اسرائیل به حملات ایران در مطابقت قرار بدهد. او همچنان افزود که خاور میانه با تیغ کارد مقابل است و توسعه جنگ می تواند به منافع اسرائیل و ایالات متحده آسیب وارد کند.

آقای کمپبل که در یک ملاقات آنلاین در مرکز تحقیقاتی کارنیگی ان دو منت Carnegie Endowment در واشنگتن صحبت می کرد موقف امریکا را یک بار دیگر تکرار نموده و گفت که ایران یک گام بسیار غیر مسولانه برداشته است و یک پیام جوابی باید داده شود.

نیرو های اسرائیلی

او افزود که امریکا حمایت خود را از یک بخش اقدامات اسرائیل واضح ساخته ، او همچنان گفت که آنها در مورد گسترش عملیات اسرائیل در لبنان و یا راهی را که در لبنان پیش گرفته نگرانی عمیق دارند.

اردوی اسرائیل در یک جنگ در سرحدات شمالی با جنگجویان حزب الله لبنان که از سوی ایران حمایت میشود قرار دارد.

روز چهارشنبه هشت سرباز اسرائيلی کشته شدند که این بزرگترین تلفات اسرائیل در یک سال گذشته در برخوردهای سرحدی بین اسرائیل و حزب الله بشمار میرود.

ایران روز چهارشنبه گفته که بزرگترین حمله راکتی آن بر اسرائيل پایان یافته است و از این طریق خواسته که از تحریک بیشتر جلوگیری نماید.