دهقانان غور پس از کنار گذاشتن کشت کوکنار: برای کشت بدیل به کمک نیاز داریم

گروه بین‌المللی بحران هشدار داده که بدون کمک به دهقانان، مقاومت آن‌ها در برابر ممنوعیت کشت کوکنار افزایش خواهد یافت.

دهقانانی که روزگاری به کشت مواد مخدر روی آورده بودند، اکنون به دنبال راهی حلال و پایدار برای امرار معیشت خود هستند.

از این میان، غمی با دو گاوش به‌طور سنتی زمین‌های زراعتی‌اش را در روستای تسرقی در شرق شهر فیروزکوه شخم می‌زند.

او تا دو سال پیش در زمین‌هایش کوکنار می‌کاشت، اما اکنون می‌گوید که تصمیم گرفته است گندم، جو، کچالو و دیگر حبوبات را کشت کند.

غمی به رادیو آزادی گفت: "کشت و کار ما بسیار خوب بود. امسال گندم، کچالو و پیاز خیلی خوب نتیجه داده بود. بسیار خوشحال هستیم. اگر دولت به ما کمک کند، از این کشت تریاک خوشحال نمی‌شویم؛ زیرا حرام است."

بیشتر در این باره: طالبان از حاصلات دهقانان عشر جمعآوری می‌کنند، اما دهقانان و زمین‌داران چی خواست هایی دارند؟

شماری از این دهقانان می‌گویند که دیگر نمی‌خواهند بخشی از چرخۀ مخرب کشت و تولید مواد مخدر باشند، اما برای اینکه بتوانند با کشت بدیل زندگی خود را به پیش ببرند، نیاز به کمک دارند.

شیرین آغا، که در روستای پوزلیچ مصروف جمع‌آوری گندم‌هایش است، به رادیو آزادی می‌گوید: "متأسفانه ما دسترسی به کود و تخم‌های اصلاح‌شدۀ گندم نداریم. از مقام زراعت می‌خواهیم که ما را همراهی و کمک کند تا مردم تشویق شوند گندم، جو، کچالو و شفتل کشت کنند. ما دیگر کشت کوکنار نمی‌کاریم چون حرام است و مردم، به‌ویژه جوانان، به آن معتاد می‌شوند."

محمد صدیق، یک دهقان دیگر، می‌گوید: "حال ما می‌خواهیم زمین را آماده کنیم برای سال آینده به‌خاطر کشت گندم و کچالو. خواست ما از ادارۀ زراعت ولایت غور این است که برای ما کودهای اصلاح‌شده و گندم‌های اصلاح‌شده بدهد تا حاصل خوبی داشته باشیم."

دهقانان غور به تخم‌های اصلاح شده و کودهای کیمیاوی ضرورت دارند.

گروه بین‌المللی بحران در ارزیابی تازه‌شان از برنامۀ دونیم سال گذشتۀ حکومت طالبان در جلوگیری از کشت کوکنار نوشته‌اند که مبارزۀ طالبان در جلوگیری از کشت کوکنار در یک قرن اخیر در جهان بی‌نظیر بوده است.

این گروه اما هشدار داده که با توجه به وابستگی اقتصادی دهقانان به عاید کوکنار و عدم دریافت کمک بدیل، امکان آن وجود دارد که مقاومت دهقانان در برابر این تصمیم در سال‌های آینده بیشتر شود.

گروه بین‌المللی بحران ماه گذشته در گزارشی گفت که هرچند ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان زیر حاکمیت طالبان به‌شدت سبب کاهش کشت تریاک شده، اما مواد مخدر تولیدشده در افغانستان همچنان به بازار جهان سرازیر می‌شود.

گروه بین‌المللی بحران: دهقانان گزینه‌های اقتصادی متعددی ندارند.

در گزارش آمده است که اقدام طالبان برای ممنوعیت کشت تریاک، چشم‌انداز اقتصادی دهقانان و کارگران روستایی را که گزینۀ شغلی زیادی ندارند، ویران کرده و به‌خصوص زنان متأثر شده‌اند.

در گزارش گروه بین‌المللی بحران پیشنهاد شده است که طالبان در قسمت اجرای این ممنوعیت، باید با فقیرترین دهقانان نرمش نشان دهند و تمرکز باید بر ایجاد اشتغال در صنایع غیرکشاورزی باشد.

بیشتر در این باره:

سازمان ملل متحد یک کانال بزرگ آبیاری را در ولایت فاریاب بازسازی کرده است افزایش حاصلات کنجد در سرپل؛ دهقانان خواستار بازاریابی هستندحکومت طالبان برنامه سروی و نمونه برداری خاک اطراف کانال قوش تپه را آغاز کرد

شکایت از شرایط سخت اقتصادی در اینجا نیز از دهقانان شنیده می‌شود، دهقانانی که امیدوارند با دریافت کمک بتوانند حاصلات‌شان را افزایش دهند و مخارج روزمرۀ خانوادۀ خود را از این طریق به دست بیاورند.