پایان نشست « فارمت مسکو»؛ امیرخان متقی از روسیه خواست طالبان را از فهرست گروه های تروریستی حذف کند

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان .

در ششمین نشست مشورتی فارمت مسکو، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان تلاش کرد تا روسیه را ترغیب کند که طالبان را از فهرست سازمان های تروریستی اش حذف کند. وی گفت:

"قزاقستان و قیرغزستان نام جنبش طالبان که در گذشته امارت اسلامی به آن مسمی بود، را از لیست گروه های ممنوعه حذف کرده اند. این اقدامات نشان دهندۀ درک خوب سیاسی و از میان برداشتن موانع فرا راه توسعه بیشتر روابط دوجانبه است. همچنان اظهار نظرهای مثبت مقامات بلند پایۀ فدراسیون روسیه در این مورد را به دیدۀ قدر می نگریم و امیدوارم در آیندۀ نزدیک شاهد برداشته شدن گام های موثرتر باشیم."

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان در ماه می امسال به خبرگزاری تاس گفته بود که وزارت های خارجه و عدلیه این کشور به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گفته اند که طالبان از فهرست سازمان های تروریستی مسکو حذف شده می توانند.

به گزارش امروز خبرگزاری های دولتی روسیه، ضمیر کابلوف گفته است، امیدوارست که تصمیم نهایی در مورد حذف طالبان از لست سیاه تروریستی روسیه در آیندۀ بسیار نزدیک اعلام خواهد شد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه

اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه هنگام گشایش ششمین نشست مشورتی فارمت مسکو روز جمعه، نگفت که مسکو سرانجام طالبان را از این فهرست حذف خواهد کرد یا نه.

او در بخشی از سخنانش بر رفع تحریم های غرب بر طالبان و آزاد کردن پول های منجمد شدۀ افغانستان تاکید کرد:

"ما از کشورهای غربی می خواهیم که مسئولیت خود را در قبال بازسازی افغانستان پس از جنگ، لغو تحریم ها و بازگرداندن دارایی های مصادره شده کابل، درک کنند."

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱، ایالات متحده حدود هفت میلیارد دالر « د افغانستان بانک» را منجمد کرد.

از سال ۲۰۱۷ به این طرف شش نشست « فارمت مسکو» برگزار شده است اما صاحبنظران به این باور اند که این نشست ها نتایج ملموس به همراه نداشته است

سه و نیم میلیارد دالر از این پول ها، از واشنگتن به صندوق امانت در سویس منتقل شد، تا به گفتۀ مقام های امریکا از دسترسی طالبان در امان بماند.

بیش از دو دهه است که طالبان تحت تحریم های غرب بوده اند.

این اقدام اساساً برای محدود کردن تامین مالی شبکۀ القاعده و سایر سازمان هایی صورت گرفت که به عنوان گروه های "تروریستی" قلم داد شده اند.

نشست یک روزۀ «فارمت مسکو» با اشتراک نمایندگان طالبان، روسیه، هند، چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجکستان و ترکمنستان به روز جمعه پایان یافت.

تصویر از اجلاس قبلی فارمت مسکو که در آن نیز در مورد وضعیت در افغانستان و چگونه گی جستجوی راه های جلوگیری از فعالیت گروه های تروریستی بحث شده بود.

حمایت از پروسۀ آشتی ملی در افغانستان و تقویت همکاری میان کشور های منطقه و کابل در بخش های اقتصادی، مبارزه با تروریزم و تلاش های ضد مواد مخدر، از موضوعات مورد بحث این نشست خوانده شده است.

سید اشرف سادات، آگاه امور منطقه نسبت به نتایج نشست های فارمت مسکو زیاد خوشبین نیست. او به رادیو آزادی بیشتر گفت:

" متاسفانه این فارمت هیچ گاهی یک روایت هدفمندی را برای صلح و جنگ افغانستان تعریف نکرد. در زمان جمهوریت هم نشست های سالانه فارمت مسکو برگزار می شد و بعد فیصله می شد که سیاستمداران افغان و طالبان زمان گذشته بیایند و در میز ها باهم گفت و گو کنند که شما جلسۀ مسکو را شاهد استید. ولی متاسفانه ما شاهد نتیجه و برآیندی که بتواند برای صلح و ثبات در افغانستان کمک کند، نبوده ایم."

سلسلۀ نشست های مشورتی «فارمت مسکو» در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و نمایندگان کشور های غربی در این نشست ها غایب بوده اند.