مکتب بدون تعمیر؛ دانش‌آموزانی که در سرما و گرما در فضای آزاد درس می‌خوانند

دانش‌آموزان مکتب ابتدایی اسلام‌آباد در فضای باز و زیر آفتاب سوزان درس می‌خوانند.

دانش‌آموزان مکاتب بدون تعمیر در ولایت غور می‌گویند که یادگیری در فضای باز برای آن‌ها بسیار دشوار است.

آنان از گرما و سرما در مکاتب بدون تعمیر و همچنین نبود امکانات آموزشی به‌عنوان مشکلات اساسی خود یاد می‌کنند.

عبدلنافع، دانش‌آموز ۱۳ ساله‌ای است که هر صبح همراه با هم‌صنفی‌هایش به امید آینده‌ای بهتر به مکتب ابتدایی اسلام‌آباد در حومۀ شهر فیروزکوه می‌آید. مکتب آنان تعمیر یا ساختمان ندارد و در فضای باز زیر آفتاب سوزان درس می‌خوانند.

بیشتر در این باره: باشندگان ولایت فاریاب خواهان ترمیم مکاتب تخریب شده و ایجاد فضای بهتر به دانش آموزان اند

او و هم‌صنفی‌هایش آرزو دارند که روزی در صنف‌های مجهز و با امکانات بهتر درس بخوانند.

عبدلنافع به رادیو آزادی می‌گوید:

"پدرم کاریگر است، روزانه ۲۰۰ افغانی کار می‌کند و من را تشویق می‌کند که مکتب بروم و درس بخوانم تا روزی داکتر شوم و به پدرم افتخار کنم. اما ما وضعیت اقتصادی خوبی نداریم و من نمی‌توانم حتی کتابچه و قلم برای خودم تهیه کنم. ما در فضای باز درس می‌خوانیم، گرمی و سرما ما را مریض می‌کند و استادانمان هم وسایل کافی برای آموزش ندارند."

دانش‌آموزان مکتب ابتدایی اسلام‌آباد، همانند بسیاری دیگر از کودکان غور، با نبود سرپناه و امکانات آموزشی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات، آن‌ها را در معرض آسیب‌های جسمی و روحی قرار می‌دهد.

عبدالمک، یک دانش‌آموز دیگر، به رادیو آزادی گفت:

"ما در گرمای شدید و سرمای طاقت‌فرسا درس می‌خوانیم. در تابستان، گرما ما را مریض می‌کند و در زمستان، سرما. ما از امارت اسلامی و سازمان‌های کمک‌کننده می‌خواهیم که برای ما سرپناه و صنف بسازند تا بتوانیم درس بخوانیم و آینده‌مان را بسازیم."

این دانش آموزان هم در سرما و هم در گرما در همین محیط درس می خوانند

مسئولین مکتب ابتدایی اسلام‌آباد نیز، مانند دانش‌آموزان، از وضعیت نامناسب مکتب خود ناراضی‌اند.

گل آغا فقیریار، سرمعلم مکتب اسلام‌آباد به رادیو آزادی می‌گوید:

"مکتب ما شش صنف دارد و بیش از ۴۰۰ شاگرد در آن مشغول آموزش‌اند. این مکتب از سال ۱۳۹۰ تأسیس شده، اما هنوز تعمیر و سرپناه ندارد و شاگردان در فضای باز و کنار جاده درس می‌خوانند. مسیر مکتب پر از گرد و خاک است و در زمستان‌ها سرمای شدید به دانش‌آموزان آسیب می‌زند. ما از امارت اسلامی و مؤسسات بین‌المللی درخواست داریم که برای ما تعمیر و امکانات بسازند، چون ما زمین داریم ولی تعمیر نداریم. همچنین در زمینۀ تهیۀ کتاب، کتابچه و وسایل آموزشی مانند تباشیر نیز با مشکلاتی مواجهیم."

عبدالنافع و دوستانش، داستان هزاران دانش‌آموزی در ولایت غور هستند که با وجود مشکلات زیاد، همچنان به دنبال ساختن آینده‌ای روشن هستند. طبق آمار مقامات محلی در غور، حدود ۷۰ درصد مکاتب این ولایت بدون تعمیرهستند و دانش‌آموزان در فضای باز و زیر آفتاب سوزان یا سرمای شدید درس می‌خوانند.

تعداد دانش‌آموزان این مکتب چهارصد نفر است.

به‌تازگی امروز پنجشنبه، حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان، به ولایت غور سفر کرده است. به نقل از خبرنامۀ دفتر مطبوعاتی والی طالبان در غور، سرپرست وزارت معارف در دیدار با مسئولین محلی اطمینان داده است که برای بهتر شدن وضعیت آموزش و پرورش و برطرف کردن چالش‌های معارف در این ولایت توجه خواهد کرد.

بیشتر در این باره:

باشندگان ولایت فاریاب خواهان ترمیم مکاتب تخریب شده و ایجاد فضای بهتر به دانش آموزان اندملاله یوسفزی و تعدادی از زنان در نیویارک برای حقوق دختران دادخواهی کردندتاثیر ناگوارسیلاب‌ها در افغانستان؛ صد‌ها دانش آموز صنف درسی ندارند سیلاب‌ها در افغانستان حداقل ۷۰ مکتب و ده‌ها صنف درسی را تخریب کرده است

با وجود این وعده‌ها، اما دانش‌آموزان مکتب ابتدایی اسلام‌آباد امیدوارند که با حمایت حکومت طالبان و جامعۀ جهانی، روزی بتوانند در صنف‌های مناسب درس بخوانند و رؤیاهای خود را محقق کنند.