لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

تاثیر ناگوارسیلاب‌ها در افغانستان؛ صد‌ها دانش آموز صنف درسی ندارند


تصویر آرشیف: صنف درسی در فضای آزاد
تصویر آرشیف: صنف درسی در فضای آزاد

عبدالله ۳۹ ساله، باشندۀ ولسوالی چهارسده در شمال ولایت غور است. او می‌گوید که نزدیک به دو ماه پیش سیلاب‌ها در منطقۀ آنان، علاوه بر تخریب ده‌ها خانه و هزاران جریب زمین، تعمیر مکتبی را که در نزدیکی خانه‌شان بود نیز ویران کرد.

اکنون عبدالله می‌گوید که پس از تخریب ساختمان مکتب، کودکان باید در زیر آفتاب سوزان درس بخوانند و این شرایط سبب شده است که کودکانشان به مکتب رفته نتوانند:

"همین که سیلاب‌ها آمد مکاتب را خراب کرد، طفل‌های ما می‌رود زیر آفتاب نشسته است، همه بیمار شده اند. به ما یک کمک کنند، همین مکتب‌ها را جور کنند تا کودکان ما از گرمی نجات پیدا کنند."

کودکان در یک منطقه دور افتاده که صنف درسی ندارند
کودکان در یک منطقه دور افتاده که صنف درسی ندارند

فرید، فرزند ۱۲ سالۀ عبدالله که در صنف ششم درس می‌خواند، نیز می‌گوید که گرمی هوا و نبود سرپناه، درس خواندن را برایشان دشوار کرده است. او همچنین می‌خواهد که ساختمان مکتب‌شان بازسازی شود:

"مکتب‌های ما را سیل برده است. بیرون درس می‌خوانیم. به ما مکتب جور کنند تا بتوانیم درست درس بخوانیم."

مولا داد، یک باشندۀ ولایت غور که دو فرزندش زیر آفتاب سوزان درس می‌خوانند نیز از موسسات و طالبان می‌خواهد که در بازسازی مکاتب‌ توجه کنند:

"تقاضای ما از امارت اسلامی و موسسات همکار در بخش تعلیم و تربیه این است که توجه کنند تعمیر اعمار کنند."

به گفتۀ مسئولان محلی حکومت طالبان، سیلاب‌ها در ولایت غور نزدیک به دوماه پیش جان بیش از ۵۰ نفر را گرفت، ده‌ها خانه، دکان و هزاران جریب زمین را تخریب کرد و ده‌ها راس مواشی نیز تلف شدند.

یک منطقه سیلاب زده در ولایت غور
یک منطقه سیلاب زده در ولایت غور

حفیظ‌الله محفوظ، رئیس معارف حکومت طالبان در غور می‌گوید که سیل علاوه بر ویرانی‌های دیگر، نزدیک به صد ساختمان مکتب را ویران کرده است.

به گفتۀ او، از میان ۸۴۰ مکتب در غور، تنها ۲۴۰ مکتب ساختمان دارد:

"از مجموع مکاتب که در ولایت غور است تعداد ۲۴۲ باب مکتب ما تعمیر دارد آنهم برخی جاها که تعمیر دارد، دیوار احاطه را ندارد بعضی جاها دیوار دارد، اما تعمیرساخته نشده است، بقیه همه بی‌سرپناه هستند، کودکان مردم در همه جا یا در داخل باغ و یا زیر آفتاب سوزان مصروف درس و تعلیم هستند."

در ولایت غور از میان ۸۴۰ مکتب، تنها ۲۴۰ مکتب ساختمان دارد

او افزود که پیشنهاداتی را برای بازسازی مکتب‌های سیلاب‌زده به وزارت معارف و مقام ولایت طالبان در غور ارسال کرده اند.

پیش از این شماری از باشنده گان ولایت‌های بغلان و ننگرها نیز به رادیو آزادی گفته بودند که سیلاب‌ها در کنار دیگر خسارات مالی و تلفات جانی، ساختمان ده‌ها مکتب را ویران کرده است.

روستانشینان در ولایت غور با سیلاب های اخیر مشکلات فراوانی را تجربه کرده اند
روستانشینان در ولایت غور با سیلاب های اخیر مشکلات فراوانی را تجربه کرده اند

مردم در آن ولایات نیز خواهان بازسازی مکاتب شان اند.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف)، سازمان بین‌المللی حفاظت از کودکان (سیف د چلدرین) و نهاد موسوم به «کلستر تعلیم و تربیۀ افغانستان» نیز در ماه جوزا در یک گزارش مشترک گفته بودند که در نتیجۀ سیلاب‌های اخیر در ولایت غور ۲۵مکتب دولتی ویران شده و ۲۴ مکتب دیگر آسیب دیده اند و همچنان ۲۲ صنف آموزشی در این ولایت ویران شده و به ۹۱ صنف دیگر آسیب رسیده است.

در ادامه آمده گزارش گفته شده بود که ۴۵ مکتب و ۳۰ صنف آموزشی در ولایت‌های بغلان بدخشان، فاریاب و تخار نیز ویران شده و یا آسیب دیده اند.

این سازمان‌ها گفته بودند که با وجود فراهم ساختن تعدادی خیمه و وسایل آموزشی، مکاتب این مناطق همچنان نیازمند کمک اند.

XS
SM
MD
LG