بازار ارزان محصولات زراعتی در تخار؛ دهقانان: از تاجران می‌خواهیم محصولات ما را منصفانه خریداری کنند

کشتزار گندم در ولایت تخار. دهقانان از پایین بودن نرخ محصولات زراعتی شان شکایت دارند.

جمعه خان، یک دهقان محلی در ولایت تخار، پیش از بازگشت طالبان به قدرت، از فروش محصولات مزرعه کوچک خود شامل گندم، جواری، پیاز و کچالو تا حدودی رضایت داشت، اما امسال او با نگرانی از کاهش تقاضا و نبود بازار مناسب برای فروش محصولاتش شکایت دارد.

این کشاورز کهنه کار تخاری میگوید که کاهش تقاضا و کاهش قدرت خرید مردم در دوره حکومت طالبان ُ‌فروش محصولات آنان را دشوارتر کرده است.

جمعه خان ۶۲ ساله باشنده ولسوالی ینگی قلعه ولایت تخار با چهار فرزندش چرخ روزگار خانواده هشت نفره شان را به سختی می چرخاند. وی میگوید:

«غله را ما مردم به بازار می‌بریم، اما به نرخ پایین فروخته می‌شود. قیمت کود و کارگر بسیار بالا است، اما ما تنها یک‌سوم هزینه‌ها را از فروش محصولات‌مان به دست می‌آوریم.»

او اضافه می‌کند که قیمت هر سیر گندم در بازارهای ولایت های شمال شرقی افغانستان ۷۰ و بهای هر سیر شالی ۹۰ افغانی است، در حالیکه به گفته او قیمت این محصولات در حکومت گذشته یک نیم برابر بیشتر بود .

حاصلات گندم که از کشتزار های تخار بدست آمده است.

ذبیح الله، دهقان دیگری در ولسوالی خواجه غار تخار ، که از چندین سال مانند جمعه خان مصروف کشاورزی است از مشکل مشابهی شکایت می کند. ذبیح الله در این زمینه به رادیو آزادی می‌گوید:

«۱۵ سال است که کشاورزی می‌کنم، اما هر سال حاصلات ما کاهش می‌یابد و قیمت خرید و فروش محصولات به شدت پایین است. تاجران محصولات ما را به قیمت ارزان می‌خرند و در پایان سال به قیمت کلان می‌فروشند.»

ذبیح الله دهقان: ۱۵ سال است که کشاورزی می‌کنم، اما هر سال حاصلات ما کاهش می‌یابد و قیمت خرید و فروش محصولات به شدت پایین است

او به شدت نگران وضعیت مالی خود و خانواده‌اش است و از تجاران می‌خواهد تا محصولات آنها را به قیمت منصفانه خریداری کنند.

با وجود تماس های پیوسته، مولوی قطب الدین دهنوی رئیس زراعت تخاردر دسترس نبود تا به پرسش ها درمورد نگرانی دهقانان پاسخ بدهد.

بکتاش جیحون، آگاه اقتصادی، تأکید می‌کند که دهاقین برای بهبود وضعیت خود به حمایت‌های بیشتری از سوی حکومت طالبان نیاز دارند:

«حکومت باید به دهاقین کمک کند و بازار مناسبی برای فروش محصولات آنها ایجاد کند. همچنین باید تاجران را تشویق کند تا محصولات زراعتی را به قیمت مناسب خریداری کنند.»

جیحون معتقد است که نبود بازار مناسب برای فروش حاصلات دهقانان در تخار نه تنها بر زندگی آنان تأثیر می‌گذارد بلکه به کاهش تولید زراعتی در این ولایت منجر می‌شود و برای بهبود این شرایط، نیاز به همکاری میان حکومت ُ‌ تاجران و دهاقین وجود دارد تا با ایجاد بازارهای مناسب رونق بیشتری به کشاورزی در تخار داده شود و دهاقین توانایی اقتصادی خود را بهبود بخشند.

گزارش: نعمت الله احمدی