هالند به دنبال توافق با ازبیکستان برای اخراج پناهجویان افغان با درخواست‌های رد شده است

بیرق هالند

پس از آنکه جرمنی در پایان ماه اگست ۲۸ مهاجر افغان را که مجرم خوانده بود، به افغانستان فرستاد، اکنون برخی از دیگر کشورهای اروپایی اقدام مشابهی را انجام داده‌اند.

رسانهٔ هالندی «نیدرلند تایمز» روز یک‌شنبه گزارش داد که این کشور در حال بررسی توافقی با ازبیکستان برای اخراج پناهجویان افغان است که درخواست‌های پناهندگی‌شان رد شده است.

در گزارش آمده است که ماریولین فایر، وزیر مهاجرت هالند، روز چهارشنبه بدون ارائهٔ جزئیات بیشتر در پارلمان کشورش گفته که کابینه‌اش در حال بررسی توافق با ازبیکستان است.
پیش از این، حکومت جرمنی نیز گفته بود که ازبیکستان با این کشور در بدل پذیرفتن کارگران ماهر و کمک‌های انکشافی، در بخش بازگرداندن پناهجویان افغان متهم به «جرایم سنگین» به افغانستان همکاری می‌کند.

این در حالی است که رسانهٔ سویسی به نام (کیستون سی دی ای) روز یک‌شنبه ۱۳م اکتوبر به نقل از وینستر ماسیولی، سخنگوی وزارت عدلیهٔ سوئیس، گزارش داد که این کشور دو پناهجوی افغان را به کشورشان بازگردانده است.
ماسیولی گفته است که این افغان‌ها تهدیدی برای امنیت داخلی سوئیس بودند و «مجرمین جدی» شناخته شده‌اند.

بیشتر در این باره: سوئیس دو پناهندۀ «متخلف» افغان را اخراج کرد

این مقام سوئیسی همچنین گفته است که ۱۳ پناهجوی دیگر افغان نیز به زودی از این کشور به افغانستان بازگردانده خواهند شد، اما دربارهٔ زمان دقیق این کار و جزئیات جرایم آن‌ها اطلاعات بیشتری ارائه نشده است.

پیش از این، جرمنی ۲۸ پناهجوی افغان را که در دست داشتن به جرایم سنگین مجرم شناخته بود، توسط طیارهٔ چارتر به افغانستان بازگرداند.

اقدامات اخیر این کشورهای اروپایی، افغان‌های مقیم این کشورها را نسبت به آینده‌شان نگران کرده است.
یک پناهجوی افغان در سوئیس که نمی‌خواهد نامش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت:
"این بسیار واضح است که وقتی یک افغان یا اتباع هر کشور دیگری یک جرم انجام دهند، طبیعتاً این‌جا بر زندگی افغان‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. تبعه هر کشور نمایندگی کشور خود را می‌کند. اکنون همه این‌گونه فکر می‌کنند که همه افغان‌ها مجرم‌اند. اخیراً اعمالی که انجام شده همه‌شان افغان‌ها بوده‌اند، آن‌ها تحت توجه ذره‌بین حکومت قرار دارند."

غلام‌الله حبیبی، یک پناهجوی مقیم در هالند، می‌گوید که این کشورها با در نظر گرفتن وضعیت فعلی افغانستان باید با افغان‌ها نرم‌تر برخورد کنند.

جرمنی پیش از این شماری از افغانهای «مجرم» را به کابل انتقال داد.

"من از این تصمیم هالند ناراضی هستم. پناهجویان افغانی که به‌گونهٔ غیرقانونی تا این‌جا خود را رسانده‌اند، اگر مشکلات امنیتی نداشتند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دیگر را در کشورشان داشتند. خواست من این است که آن‌ها با این افغان‌ها نرم‌تر رفتار کنند و برایشان پناهندگی بدهند."

روند اخراج پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی پس از آن شدت گرفته است که اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر جرایم، حملات و طرح‌های تروریستی برخی از افغان‌ها در این کشورها منتشر شده است.

بیشتر در این باره:

مصاحبه | سوئیس دو پناهندۀ افغان را اخراج کرده استسرنوشت پناهجویان در اروپا؛ بحث های تازه برای اخراج و یا عدم اخراج مهاجرین شدت یافته استوزیر داخلۀ جرمنی: ما در حال تهیۀ فهرست تازه‌ای از «مهاجران مجرم» هستیماستقبال از فیصلهٔ محکمه اتحادیه اروپا؛ «زنان افغان همه در معرض خطر هستند و نیاز به کمک دارند»

به تازگی، دو روز پیش، حکومت فرانسه از بازداشت یک افغان به اتهام طرح و تلاش برای انجام فعالیت‌های تروریستی در این کشور خبر داد.

پیش از این، به تاریخ ۳۱م ماه می سال روان میلادی در شهر منهایم جرمنی، حین یک گردهمایی، در نتیجه حمله یک افغان با چاقو، به شمول یک پولیس، سه تن زخمی شدند که پس از آن، افسر پولیس به علت جراحت شدید در شفاخانه جان داد.