لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

استقبال از فیصلهٔ محکمه اتحادیه اروپا؛ «زنان افغان همه در معرض خطر هستند و نیاز به کمک دارند»


بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

محکمۀ عدالت اروپا امروز جمعه فیصله کرد که ملیت و جنسیت، کافی است تا یک کشور اتحادیۀ اروپا برای زنان از افغانستان پناهندگی دهد، جایی که به گفتۀ نهاد های مدافع حقوق بشر، طالبان حقوق زنان و دختران را شدیداً نقض کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، عالی ترین محکمۀ اتحادیۀ اروپا امروز فیصله کرد که مقامات کشورهای عضو این اتحادیه حق دارند، در نظر بگیرند که اثبات خطر این که متقاضی پناهندگی در صورت بازگشت به کشور اصلی خود واقعاً و به طور خاص مورد آزار و اذیت قرار گیرد، غیرضروری است.

این حالی است که شماری از پناهجویان افغان بشمول زنان در برخی از کشور های اروپایی مشخصاً جرمنی نگران سرنوشت شان استند.

افغانهای اخراج شده از جرمنی در میدان هوایی بین المللی کابل به طالبان تسلیم داده شدند.
افغانهای اخراج شده از جرمنی در میدان هوایی بین المللی کابل به طالبان تسلیم داده شدند.

جرمنی چند هفته پیش ۲۸ شهروند افغانستان را که به گفتۀ مقامات جرمنی مجرم شناخته شده بودند، به افغانستان فرستاد، اقدامی که نگرانی شماری از پناهجویان افغان را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، مقامات جرمنی گفته اند، در میان این افراد مجرمان خشن و مجرمان جنسی شامل بودند، بشمول یک مرد افغان که در تجاوز گروهی بر یک دختر ۱۴ ساله دخیل بوده است.

شماری از زنان افغان بشمول فاطمه حسینی، فعال حقوق زن اخیراً در اعتراضی بخاطر این اقدام جرمنی اشتراک کردند.

فاطمه حسینی: زنان افغان همه در معرض خطر هستند و اقدام محکمه اروپا خبر خوش است.

خانم حسینی به روز جمعه در واکنش به فیصلۀ محکمۀ عدالت اروپا به رادیو آزادی چنین گفت:

"به نظرم این یک خبر خوشحال کننده است و می شود در این مورد امیدوار بود. ما همه می دانیم که زنان افغانستان در معرض خطر استند. افزون بر این، آن ها از مکاتب و دانشگاه ها باز مانده اند. وقتی که زنان اعتراض می کنند، آنان را می برند و زندانی می کنند."

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات در اتریش درخواست پناهندگی دو زن افغان را پس از آن رد کردند، که یکی در سال 2015 و دیگرش در سال 2020 درخواست پناهندگی داده بودند.

طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان محدودیت های فراوانی به زنان وضع کرده اند و بسیاری از زنان به دلیل همین محدودیت ها کشور را ترک کرده اند.
طالبان با تسلط به قدرت در افغانستان محدودیت های فراوانی به زنان وضع کرده اند و بسیاری از زنان به دلیل همین محدودیت ها کشور را ترک کرده اند.

در ادامه آمده است که این زنان رد پرونده های شان را در حضور محکمۀ اداری عالی اتریش به چالش کشیدند و این محکمه خواستار فیصلۀ محکمۀ عدالت اروپا در این مورد شد.

در حکم این محکمه آمده است : « ضرور نیست تثبیت شود، خطر آن وجود دارد که متقاضی در صورت بازگشت به کشور اصلی خود واقعاً و به طور خاص مورد آزار و اذیت قرار خواهد گرفت. بر اساس فیصلۀ محکمه، تنها مد نظر گرفتن ملیت و جنسیت متقاضی بسنده است.

رویترز نوشته است که وزارت داخلۀ اتریش به درخواستش برای تبصره در این مورد پاسخ نداده است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در پانزدهم آگست سال ۲۰۲۱، طالبان میلیون ها زن و دختر را از کسب آموزش، تحصیل و کار منع کرده اند.

در این جریان شماری از زنان افغانستان به کشور های اروپا و امریکا درخواست پناهندگی داده اند.

در حال حاضر تعدادی از زنان افغان در کشور های همسایۀ افغانستان در شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی به سر می برند و منتظر روشن شدن سرنوشت پرونده های پناهندگی شان استند.

XS
SM
MD
LG