افغانستان با «سطح جدی گرسنگی» در رتبه ۱۱۶ شاخص جهانی گرسنگی قرار گرفت

گزارش: ۵.۸ درصد کودکان افغان قبل از رسیدن به سن پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهند.

با عمیق‌تر شدن بحران غذایی، افغانستان از نظر وضعیت گرسنگی امسال در فهرست کشورهای روبرو با «سطح جدی گرسنگی» رتبه‌بندی شده است.

در گزارش سال ۲۰۲۴ شاخص جهانی گرسنگی (جی اچ آی) که روز یکشنبه نشر شد، افغانستان در میان ۱۲۷ کشور با ۳۰.۸ امتیاز به رتبه ۱۱۶ ام، دو رتبه پائین‌تر نسبت به شاخص گرسنگی سال گذشته‌اش که ۱۱۴ بود، سقوط کرده است.

در ادامه آمده که 30.4 درصد از جمعیت افغانستان از سوء تغذیه رنج می‌برند و ۵.۸ درصد کودکان افغان قبل از رسیدن به سن پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهند.

علاوه بر آن، ۴۴.۶ درصد از کودکان زیر پنج سال در افغانستان به دلیل سوء تغذیه مزمن قد کوتاه‌تر از حد معمول‌اند و ۳.۶ درصد آنان به سبب سوء تغذیه حاد دچار کمبود وزن هستند.

بیشتر در این باره: زنان روستایی جوزجان به دلیل محدودیت‌ها و شرایط نامساعد به پشم‌ریسی روی آورده‌اند

در شاخص جهانی گرسنگی (جی اچ آی)، در کنار افغانستان، وضعیت گرسنگی در ۳۵ کشور دیگر که با بحران‌های همسان روبرو هستند، "جدی" توصیف شده است.
در گزارش آمده که از سال گذشته تا اکنون شرایط اقتصادی در افغانستان دشوارتر شده، زیرا این کشور با یک بحران بشری طولانی‌مدت دست و پنجه نرم می‌کند که به گفته سازمان ملل متحد، بیش از ۲۴ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

با این حال، برخی از خانواده‌های نادار در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند که به علت نبود عاید کافی و تغذیه سالم، کودکان‌شان قد کوتاه‌تر و کمبود وزن دارند.

ناجیه، باشندهٔ ولایت جوزجان، و زرغونه، باشندهٔ ولایت بغلان، در این مورد به رادیو آزادی می‌گویند:
"یک بچیم نامش ایمل است، هشت ساله و دیگرش احمد است که شش سال دارد. هردویش بسیار لاغر است، هیچ رشد نمی‌کنند و وزن نمی‌گیرند، بلند نمی‌شوند. به خاطر مشکلات اقتصادی ما زیاد است و نتوانستیم برای‌شان رسیدگی کنیم، یک نان یا میوهٔ درست برای‌شان بدهیم."
"خودم بیوه زن هستم، فعلاً از کهنه‌فروشی چند دانه کهنه مردم را آوردم، خانه‌ام را پُت کردم. چهار طفل دارم، کاملاً ضعیف و لاغر مانده‌اند. یک بچه‌ام را در نجاری شامل کردیم و یکی دیگر هفت‌ساله است که به مدرسه می‌رود."

سازمان ملل هشدار داده است که بیش از ۲۴ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

این گزارش همچنین هشدار می‌دهد که با توجه به پیشرفت‌های محدود از سال ۲۰۱۶، رسیدن به هدف توسعه پایدار سازمان ملل برای ریشه‌کنی گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ بعید به نظر می‌رسد.

اما حکومت طالبان پیش از این همواره گفته که وضعیت اقتصادی در افغانستان به حدی نامناسب نیست که در گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی بازتاب داده می‌شود.

بیشتر در این باره:

افغانستان نسبت به سال ۲۰۲۳ در شاخص جهانی فقر دو پله سقوط کرده استنگرانی یونسکو از محدودیت آموزش دختران در افغانستان؛ « ادامه این روند میلیون‌ها دختر را تحت تاثیر قرار می‌دهد»مهاجرین اخراج شده از ایران به افغانستان، از دشواری های زندگی و جدایی از عزیزان شان حکایت های تلخ دارندزندگی معلولین زیر خط فقر در افغانستان؛ طالبان تعداد زیادی را از لیست معلولین حذف کرده اند

حدود دو هفته قبل، ادارهٔ هماهنگی امور بشردوستانهٔ ملل متحد (اوچا) بار دیگر از در خطر بودن میلیون‌ها افغان به دلیل کمبود بودجه برای تأمین نیازهای بشری هشدار داد.
به گفتهٔ این اداره، اگر کمبود بودجه جبران نشود، وضعیت در این کشور بدتر خواهد شد و پیامدهای ویران‌گری به همراه خواهد داشت.