کمیسیون ارتباط با شخصیت‌ها: نزدیک به ۱۰۰۰ مقام سابق به دعوت طالبان به افغانستان بازگشته‌اند

احمدالله وثیق، سخنگوی کمیسیون دعوت از شخصیت‌های حکومت طالبان

کمیسیون ارتباط با شخصیت‌های افغان حکومت طالبان می‌گوید از زمان آغاز فعالیت این کمیسیون تاکنون ۹۹۲ تن به کشور بازگشته و کارت مصئونیت دریافت کرده‌اند.

مولوی احمدالله وثیق، سخنگوی این کمیسیون طالبان، در گفتگو با رادیو و تلویزیون ملی در کنترل حکومت طالبان که روز سه‌شنبه نشر شده، گفته: هر افغان که به افغانستان برمی‌گردد، مانند سایر افغان‌ها می‌تواند در این کشور مصئون زندگی کند.

او افزوده که برای برگشت‌کنندگان که شامل وزیران، معینان، والیان، قوماندانان پولیس، افسران و آمرین امنیت ولایات حکومت پیشین‌اند، وعده داده نمی‌شود که حتماً برای‌شان در حکومت طالبان کار داده شود.

حکومت طالبان کمیسیون ارتباط با شخصیت‌های افغان را حدود دو و نیم سال قبل ایجاد کرده است.

برخی از مقام‌های حکومت پیشین هرچند می‌گویند که پس از برگشت به افغانستان تاکنون با مشکلی روبرو نشده‌اند، اما انتقاد می‌کنند که وعده‌هایی که از سوی این کمیسیون برای‌شان قبل از بازگشت داده شده بود، تاکنون عملی نشده است.

بیشتر در این باره: نظامیان حکومت پیشین افغانستان در پاکستان: زندگی ما دیگر مصون نیست

اخترمحمد بادیزی، مشاور ارشد محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور حکومت مخلوع افغانستان در امور مردمی، که چهار ماه قبل به کشور برگشته، در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"دو موتر ایلکس ویگوی مرا رئیس استخبارات طالبان در هلمند از موترفروشی من برده است. من گفتم که این موترهای من چطور می‌شود؟ کمیسیون طالبان برایم وعده داده است که موترهایت را می‌دهم، جواز سلاح برایت می‌دهم، گفت بیا، وقتی آمدم به وعده خود وفا نمی‌کند."

در عین حال، برخی از مقام‌های حکومت پیشین که به افغانستان برگشته‌اند، می‌گویند تاکنون کارت مصئونیت را دریافت نکرده‌اند.

فاروق وردک، وزیر پیشین وزارت معارف و وزارت دولت در امور پارلمانی در نظام جمهوری مخلوع، در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"اگر این کمیسیون ایجاد هم نمی‌شد، من به افغانستان برمی‌گشتم. فعلاً منحیث یک افغان زندگی عادی خود را پیش می‌برم. نه من تقاضای کدام کارت امنیت را کرده‌ام و نه کسی برایم کارت داده است. شنیده‌ام که برای تعدادی کارت مصئونیت توزیع کرده‌اند، من به نام کارت مصئونیت چیزی را ندارم."

حکومت طالبان پس از حاکمی خود در افغانستان، شمار زیادی از مقامات بلندپایه و کارمندان پایین‌رتبۀ جمهوری پیشین را برکنار کرده و بر اساس ادعاها، به جای آنها افراد مربوط به خود را در ادارات دولتی گماشته است.

یکی از کارمندان برکنارشدۀ حکومت پیشین در وزارت اقتصاد، که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که حکومت طالبان به جای دعوت شخصیت‌های بیرون از کشور، باید در فکر افغان‌های داخل کشور باشد.

یکی از کارمندان برکنارشدۀ حکومت پیشین: حکومت طالبان به جای دعوت شخصیت‌های بیرون از کشور، باید در فکر افغان‌های داخل کشور باشد.

"این‌ها به‌جای اینکه برای افرادی که در داخل افغانستان هستند، زمینۀ کار را فراهم کنند، می‌گویند که ما دیگران را به داخل کشور دعوت می‌کنیم. شما اول زمینۀ کار را برای کسانی که در داخل کشور هستند مساعد کنید، بعداً دیگران را دعوت کنید."

مقامات حکومت طالبان در حالی از بازگشت حدود هزار مقام جمهوری پیشین به افغانستان خبر می‌دهند که جامعۀ جهانی و کشورهای همسایه بارها از طالبان خواسته‌اند تا یک دولت فراگیر تشکیل دهند؛ درخواستی که حکومت طالبان آن را نپذیرفته است.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در بیش از سه سال گذشته، صدها هزار افغان از جمله مقامات دولتی سابق و اعضای نهادهای امنیتی به کشورهای همسایه، ایالات متحده، اروپا، کانادا، استرالیا و چندین کشور دیگر پناه برده و گفته‌اند که نمی‌خواهند بنابر نگرانی‌های امنیتی به کشورشان برگردند.

برخی از افرادی هم که به دعوت کمیسیون ارتباط با شخصیت‌های افغان حکومت طالبان به افغانستان برگشته بودند، پیش از این به رادیو آزادی گفته‌اند که به دلیل برخی مشکلات دوباره کشور را ترک کرده‌اند.