علی خامنه‌ای رهبر ایران: بدون شک از دست دادن سنوار برای محور مقاومت، دردناک است

علی خامنه‌ای رهبر ایران در دیدار با یحیی سنوار رهبر حماس که در حمله هوایی اسرائیل در غزه کشته شد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، روزشنبه (۱۹ اکتوبر) در اعلامیه ای، با توصیف از چندین گروه تحت حمایت ایران در شرق میانه از جمله حماس، گفته که "بدون شک از دست دادن سنوار برای محور مقاومت، دردناک است".

حماس از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

آیت الله علی خامنه ای همچنین گفته، اما با وصف به گفتۀ او، شهادت چهره های مطرح، این جبهه از پیشروی دست نکشیده و"زنده خواهد ماند".

یحیی سنوار طراح حملۀ ۷ اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی حماس بر اسرائیل که باعث آغاز جنگ در نوار غزه شد، در ۱۶ اکتوبر توسط نیروهای اسرائیلی کشته شد و مرگ او یک روز بعد توسط یک مقام سیاسی ارشد حماس، تایید شد.

در این حال مقامات صحی فلسطینی گفته اند که وضعیت در نوار غزه هنوز هم متشنج است و روزشنبه (۱۹ اکتوبر) حداقل ۵۰ تن به شمول اطفال، در نتیجۀ حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

حملات سنگین اسرائیل بر غزه منجر به تخریبات فراوان و تلفات زیادی گردیده است.

بر اساس گزارش شفاخانه شهدای الاقصی، از این جمله حداقل ۱۰ تن آن در مرکز غزه، زمانیکه یک خانه در شهر زوایده(Zawayda) هدف قرار گرفت، کشته شدند.

به گفتۀ شفاخانه شهدای الاقصی، در یک حمله دیگر ۱۱ تن که همه اعضای یک خانواده بودند، در دیرالبلح (Deir al-Balah) در کمپ مهاجرین مغازی (Maghazi) کشته شدند.

مقامات لبنان نیز گفته ند که روزشنبه (۱۹ اکتوبر) دو تن در یک حمله اسرائیل در جونیه(Jounieh) در شمال بیروت کشته شدند.

جونیه، یک شهر با اکثریت عیسوی است و از سال گذشته، زمانیکه اسرائیل و حزب الله تحت حمایت ایران شروع به تبادله آتش کردند، هدف قرار نگرفته بود.

پایگاه ها و دفاتر کاری حزب الله نیز هدف حملات هوایی اسرائیل در بیروت پایتخت لبنان بوده است.

حزب الله لبنان یک گروه سیاسی نظامی است که ایالات متحدۀ امریکا، آن را به حیث یک سازمان تروریستی می شناسد، ولی اتحادیۀ اروپا تنها شاخۀ نظامی آن را در لیست سیاه شامل ساخته، نه حزب سیاسی آن را. حزب الله کنترل بخش اعظم جنوب لبنان را در دست دارد و نمایندگان شاخۀ سیاسی این حزب در پارلمان لبنان حضور دارند.

اسرائیل بمباردمان لبنان را در ۲۳ سپتمبر شدت بخشید و بعد نیروهای زمینی خودرا به آنسوی سرحد در لبنان فرستاد.

در این حال گروه های طرفدار ایران در عراق، دفاتر خبرگزاری ام. بی سی(MBC) عربستان سعودی را پس از پخش گزارشی که در آن از قوماندانان گروه های شبه نظامی مرتبط با تهران به حیث "تروریست" یاد می شد، تصرف کردند.

یک منبع وزارت داخله عراق به فرانس پرس گفته که بیش از ۴۰۰تن"وسایل الکترونیک و کمپیوترها را تخریب کردند و بخشی از ساختمان را آتش زدند." به گفتۀ منبع، آتش خاموش شده و پولیس جمعیت مردم را متفرق کرده است.