نشانه های افزایش نا امنی در کابل؛ راکت پراگنی و انفجار روز چهارشنبه، چهره شهر را خوفناک ساخته است

طالبان و مردمانی که برای انتقال زخمی های رویداد به شفاخانه ایمرجنسی در کابل حضور یافته اند.

در کمتر از یک هفته، ادعای حمله راکتی و حمله بر یک موتر استخبارات طالبان در کابل مطرح شده است و روز گذشته، در پی یک انفجار در این شهر، دو نفر کشته و یازده نفر دیگر زخمی شدند.

شفاخانه ایمرجنسی کابل در بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت صحی یکی از مردان زخمی ناشی از انفجار روز گذشته، وخیم است.

در این انفجار که حوالی ساعت ۲ بعد ازظهر روز چهارشنبه، در بازار لیلامی در نزدیکی سینمای پامیر رخ داد، ۱۱ نفر زخمی و یک نفر کشته شد.

برخی منابع می گویند که این انفجار ناشی از مواد مقناطیسی بوده است. عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان، به خبرگزاری رویترز گفت که این انفجار ناشی از یک بمب دستی بوده و پای یکی از مهاجمان قطع شده است.

نیروهای طالبان در کابل

او افزوده که مهاجم اکنون دربازداشت و تحت درمان قرار دارند، و نیروهای امنیتی در حال انجام بازجویی از او هستند.

یکی از شاهدان عینی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"حدود صد متر از محل حادثه دور بودم. از آنجا یک پسر در حال دویدن بود. از او پرسیدم چه شده، او گفت جسد یک نفر آنجا افتاده و من چیز دیگری ندیده ام. دو نفر به سمت شفاخانه میوند می رفتند، آنها غرق در خون بودند و دست های شان آسیب دیده بود."

در بیانیهی شفاخانه ایمرجنسی کابل آمده است که در میان زخمی ها یک دختر سه ساله، یک پسر چهارساله و یک پسر شانزده ساله به همراه دو زن و شش مرد شامل اند که برای درمان به شفاخانه انتقال داده شدند.

یک روز پیش از این "جبهه آزادی افغانستان" در منطقه قلعچه کابل ادعا کرد که یک موتر استخبارات طالبان را مورد حمله قرار داده است واعلام کرد که در این حمله دو تن از نیروهای طالبان کشته و دو تن دیگر زخمی شدهاند.

این جبهه همچنین مسئولیت حمله موشکی یکشنبه شب، ۲۰ اکتوبر بر میدان هوایی کابل را برعهده گرفت.

درآن زمان ویدیوهای از این حمله در رسانه های اجتماعی نشرشده است.

شینکی کروخیل تحلیل گر سیاسی و عضو پیشین پارلمان افغانستان

شینکی کروخیل تحلیل گر سیاسی و عضو پیشین پارلمان افغانستان، در صحبت با رادیو آزادی درباره افزایش ناامنی ها در کابل گفت که محدودیتها و فشارهای طالبان بر مردم تأثیر منفی بر امنیت گذاشته است:

" ازینکه طالبان قیودات و محدودیت های زیادی به مردم ایجاد کردند و در کنارآن نتوانستند سهولت ها را ایجاد کنند و خدمات را عرضه کنند. برخورد نادرست آنها که با شهروندان کابل صورت میگیرد سبب می شود که فاصله بین مردم و حکومت ایجاد می شود و مردم از حکومت ناراض می باشند و با مخالفین همکاری می کنند."

این درحالی است که طالبان از چند روز پیش در مناطق خیرخانه، تایمنی و ۳۱۵ در کابل به منظور دستگیری و سرکوب مخالفان خود، تلاشی خانه به خانه را آغاز کرده اند.

طالبان تاکنون در مورد نتایج این تلاشی چیزی نگفته اند.