سران بریکس خواستار رعایت حقوق اساسی تمام افغان‌ها به شمول زنان و دختران شده‌اند

تأکید سران بریکس بر رساندن کمک‌های عاجل بشری به افغان‌ها

همزمان با سومین و آخرین روز نشست بریکس، سران چین، روسیه و دیگر کشورهای عضو بریکس خواستار رعایت حقوق اساسی تمام افغان‌ها به شمول زنان و دختران و اقلیت‌های قومی شده‌اند.

آن‌ها ناوقت روز چهارشنبه در اعلامیه مشترک پایانی ۱۶مین نشست خود با تأکید بر رساندن کمک‌های عاجل بشری به افغان‌ها، از طالبان خواستند که ممنوعیت آموزش زنان و دختران در افغانستان را لغو کنند.

رهبران کشورهای عضو بریکس درحالی خواهان پایان یافتن ممنوعیت بر آموزش دختران در افغانستان شده که حکومت طالبان همواره به این خواست‌ها اعتنایی نداشته و ممنوعیت‌های یاد شده هنوز هم به جای خود باقی‌ست.

بیشتر در این باره: دومین روز نشست بریکس؛ شرکت‌کنندگان وضعیت افغانستان را  بررسی کردند

شماری ازدخترانی‌که از آموزش منع شده‌اند می‌گویند که این محدودیت‌ها بر زنده‌گی شان تأثیر منفی گذاشته است.

آنان ادعا می‌کنند که جامعه جهانی فشارهای‌شان در این بخش را بالای طالبان تطبیق نکرده که آنان را مجبور به دادن حق زنان کنند.

مهریه یک باشنده ولایت لوگر و دانش‌آموز محروم از آموزش در این مورد به رادیو آزادی گفت: "در این حالات سخت که چشم دختران افغان تنها به جامعه جهانی دوخته است، اما طوری‌که نیاز است از سوی جامعه جهانی بر طالبان فشار وارد شود آنرا تطبیق نکرده‌اند و دختران افغان را در این شرایط سخت تنها گذاشته اند."

بدون کدام تبعیض حق آموزش برای ما داده شود

کبرا حمیدی باشنده کابل که دانش‌آموز صنف یازدهم بود و اکنون دیگر اجازه رفتن به مکتب و ادامه تعلیم و تحصیل را ندارد به رادیو آزادی گفت: "امروز آرزوی هر دختر تحصیل کردن و درس خواندن است، این خیلی بی‌انصافی است که ما بخواهیم حق انسانی خود را آرزو کنیم و باز هم در آرزوی آن باشیم، خواست ما از جامعه جهانی و حکومت طالبان این است که بدون کدام تبعیض حق آموزش برای ما داده شود."

این درحالی‌ست که به روز سه‌شنبه ۲۲ اکتوبر هفته جاری نصیر احمد فایق سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در ۷۹مین نشست سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران افغان را نه‌تنها اپارتاید جنسیتی خوانده، بلکه به‌گفته او به عقب بردن نسلی است که یک زمانی آرزوی آینده روشن را داشتند.

آقای فایق در مورد افزایش مدارس جهادی طالبان به جای مکاتب عصری نیز ابراز نگرانی کرد و گفته که ترس آن وجود دارد که این مدارس افراطیت و هراس‌افگنی را تقویت کرده و سبب بی‌ثباتی افغانستان و منطقه شود.

در همین حال، در اعلامیه پایانی سران نشست بریکس در کازان روسیه نیز به تهدیدات تروریزم از افغانستان اشاره شده و در آن گفته شده که "در افغانستان باید اقدامات بیشتر و قابل تأیید انجام شود" تا این اطمینان بدست بیاید که از خاک این کشور به نفع تروریزم استفاده نمی‌شود.

بیشتر در این باره:

رهبران بریکس از طالبان خواستار لغو ممنوعیت آموزش زنان و دختران افغان شدند نماینده‌های قطر و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در مورد تحولات افغانستان صحبت کرده‌اندتیم ملی والیبال افغانستان سه بر صفر در مقابل ترکمنستان شکست خورد

در اعلامیه همچنان بر نیاز فوری به راه حل مسالمت‌آمیز در افغانستان برای تقویت امنیت و ثبات منطقه تأکید شده و گفته اند که از افغانستان به‌عنوان یک کشور مستقل، متحد و صلح‌آمیز که عاری از تروریزم، جنگ و مواد مخدر باشد، حمایت می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما پیش از این شماری از مقام‌های طالبان اطمینان داده‌اند که خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

در ۱۶مین نشست کشورهای عضو بریکس رهبران و نماینده‌های ۳۶ کشور و شش سازمان بین‌المللی شرکت کرده‌اند که به روز سه‌شنبه در شهر کازان روسیه آغاز و روز پنج‌شنبه تاریخ «۲۴ اکتوبر» به پایان می‌رسد.

در این نشست سران کشورهای عضو از جمله روسیه، برازیل، هند، چین، آفریقای جنوبی، مصر، امارات متحده عربی، اتیوپیا و ایران حضور دارند.