رفع تعرفه‌های چین برای افغانستان؛ آذرخش حافظی: صادرات ما برای استفاده از این امتیاز کافی نیست

بیرق چین و طالبان

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که کشورش از ماه دسامبر آینده تعرفه‌ای بر کالاهای صادراتی افغانستان اعمال نخواهد کرد.

لین ژیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، به روز جمعه (۱۳سنبله) در یک کنفرانس مطبوعاتی جزئیات طرح دولتش برای افغانستان و شماری دیگر از کشورهای اسلامی را روشن کرد. وی گفت:

"افغانستان که در گروه کشورهای به رسمیت شناخته شده سازمان ملل پیشرفت بسیار کمی داشته است، از این سیاست ترجیحی چین سود خواهد برد. ما معتقدیم که این تصمیم از نظر اقتصادی و تجاری برای هر دو طرف مفید خواهد بود."

آذرخش حافظی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، تصمیم دیروز چین را حرکت خوبی برای تجارت افغانستان می خواند، اما در عین حال می گوید که این تصمیم زمانی که افغانستان صادرات خود را افزایش دهد بسیار سودمند خواهد بود.

آذرخش حافظی تحلیل‌گر مسایل اقتصادی

"متاسفانه صادرات ما برای استفاده از این امتیاز کافی نیست. مثلاً ممکن است تجارت ما با چین به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دالر رسیده باشد، اما کمتر از ده درصد آن صادرات و نود تا نود وپنج درصد واردات است. بنابراین برای این ما باید تولید را در افغانستان افزایش دهیم. یعنی تولید ترجیحی و صادرات رقابتی داشته باشیم. در این صورت مفید خواهد بود."

یک روز پیش از این تصمیم، ژائو ژنگ سفیر چین در افغانستان در دیدار با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرا طالبان نیز گفته بود که تعرفه صادرات افغانستان به چین صدفیصد رایگان یا صفر خواهد بود.

دفتر مولوی کبیر در بیانیه ای در شبکه ایکس در مورد این گردهمایی گفته است که سفیر چین همچنین از افزایش یازده و نیم درصدی صادرات افغانستان به چین در سال جاری خبر داده است.

سفارت چین در کابل

در عین حال، آقای حافظی، تحلیلگر اقتصادی، نسبت به احتیاط شدید در هر رابطه اقتصادی با چین هشدار می دهد:

"روابط با چین و هر کشور دیگری سودمند است، اما به شرطی که مبنای قانونی داشته باشد و یک دولت رسمی، قانونی و صالح برای تطبیق این مبنا وجود داشته باشد، و اگر بتوان در مجامع بین المللی توافقی انجام داد . زیرا تجربه چین با سایر کشورها نشان داده است که آنها به منافع ملی خود در موضوعاتی مانند میانمار یا آفریقا اهمیت بیشتری می دهند."

همزمان، معاونت سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان از ایجاد دهلیز تجاری جدید با چین از طریق تاجیکستان میان افغانستان، چین و تاجیکستان خبر داد. دفتر معاونیت ریاست الوزرای حکومت در بیانیه خود گفته است که نمایندگان سه کشور در نشستی سه جانبه برای بررسی این موضوع در آینده نزدیک شرکت خواهند کرد. این دفتر همچنین می گوید که دولت طالبان نیز تلاش ها را برای فعال سازی جاده کوهستانی واخان که ولایت بدخشان را به ولایت سین کیانگ چین وصل می کند، آغاز کرده است.