لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

ایران خواهان تقویت روابط اقتصادی با حکومت طالبان شد؛ کاظمی قُمی: سرمایه گذاری میان دو کشور مهم است


حسن کاظمی قُمی نمابنده ویژه ایران برای افغانستان.
حسن کاظمی قُمی نمابنده ویژه ایران برای افغانستان.

در حالی که افغان های مهاجر در ایران با فشارهای مختلف روز افزون روبرو اند و روزانه صدها افغان از آن کشور اخراج می شود، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان بر ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تاکید کرده است.

شماری از رسانه های ایران از جمله ایرنا گزارش داده که آقای قمی به روز پنجشنبه ۲۴ اکتوبر با حضور در نمایشگاه تخصصی صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، حمایت از بخش خصوصی و ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری افغان ها در ایران را با اهمیت خوانده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که برخی از تجار افغان می گویند به دلیل مشکلات و محدودیت ها نمی توانند تجارت شان را در ایران رونق دهند.

صدیقه رسولی و مسعود بختیار دو تاجر افغان در ایران که به تجارت لباس و تولید جوراب مشغول اند به رادیو آزادی گفتند:

«کار من تولید لباس زنانه است در ایران مشکلات وجود دارد ، چون محل بر فروش نداریم برای ما مغازه اجاره داده نمی‌شود.بازهم خوب است . فروشات را از طریق آنلاین پیش میبرم.»

«کار وبار مشکلی نیست کسانی که بخواهند می‌توانند کار کنند شما باید شریک ایرانی داشته باشید و جواز بنام ایرانی باشد و این خودش یک مشکل است.»

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان
خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان

در همین حال خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان به رادیو آزادی گفت:

«بخاطر که در کراچی مشکلات پیش آمد ترانزیت ما از بندر عباس زیاد شده، و هم تجارت داخلی ما در سال گذشته ۴۷فیصد با ایران زیاد شده ،روابط ما خوب است عملا صحبت های که می‌شود اطمینان دهنده است.»

اتاق سرمایه گذاری خارجی ایران در ماه ثور امسال به رسانه‌ها گفته بود که میزان سرمایه‌گذاری افغان‌ها در ایران در یک و نیم سال گذشته دو برابر شده که پیش از آن میزان سرمایه‌گذاری افغان‌ها در ایران تا سه میلیارد دالر گزارش شده بود.

میزان استفاده تجارتی افغان ها از بندر چابهار در ایران در ماه های اخیر به دلیل مشکلاتی که در زمینه تجارت افغانستان با پاکستان وجود دارد، افزایش یافته است.
میزان استفاده تجارتی افغان ها از بندر چابهار در ایران در ماه های اخیر به دلیل مشکلاتی که در زمینه تجارت افغانستان با پاکستان وجود دارد، افزایش یافته است.

همچنان انجمن سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی ایران حدود شش هفته قبل گفت که مهاجرین افغان در آن کشور از ۲۰۰هزار دالر تا ۱۵میلیون دالر بیشتر به هدف اخذ جواز اقامت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این درحالیست که سازمان اسناد و املاک ایران امسال در اواسط ماه جوزا اعلام کرد که بیش از نیمی از شرکت‌های خارجی در ایران مربوط به افغان‌ها است.

گفتنی است که اخیراً ایران به اخراج مهاجران افغان شدت بخشیده است.

گزارش‌های متعددی از خشونت و برخورد نامناسب با مهاجران افغان ومنع کار افغان های بدون اسناد و محدودیت های روز افزون بر آنان به نشر رسیده است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان صدها هزار افغان به ایران مهاجر شده اند.

XS
SM
MD
LG