ورزشکاران مخفی شده در برقع: تصاویر زنان ورزشکار افغان در میان تهدیدات طالبان

تصویری از یک تیم فوتبال زنان افغانستان در کابل.
زنان و دختران باید هویت خود را با برقع پنهان کنند - روپوش و مقنعه‌ای فراگیر که صورتشان را کاملاً می‌پوشاند و تنها جالی در پیش چشمان شان برای دیدن باقی می‌گذارد - زیرا با ارعاب، تهدید و در برخی موارد با ضرب و شتم از سوی اعضای خانواده بخاطر انجام ورزش مواجه می‌شوند

یک ورزشکار هنرهای رزمی مختلط افغان با کپ، کمربند و مدال های که از این ورزش به دست آورده در کابل .

این زن جوان که ضرب و شتم مادرش و تمسخر همسایه‌هایش را تحمل کرده بود، متلاشی شده است. او گفت: "من دیگر همان آدم قبلی نیستم. از زمانی که طالبان آمدند، احساس می کنم مرده ام".

یک دختر افغان در جریان تمرینات تکواندو در کابل

 

تصویر یک خانم افغان که در کابل موی تای تمرین می‌کند.

یک زن دیگر به نام سارینا که 20 ساله و ورزشکار هنرهای رزمی مختلط است، به یاد می آورد که چگونه در ماه آگست 2021 که در یک تورنمنت محلی زنان در یک سالن ورزشی کابل شرکت کرده بود خبری از میان حضار و شرکت کنندگان پخش شد که جنگجویان طالبان در حومه شهر رسیده اند. همه زنان و دختران از سالن فرار کردند. این آخرین مسابقه ای بود که او در آن شرکت کرد.

یک بانوی مشت‌زن افغان در کابل. 

طالبان همچنین کسانی را که قبلاً ورزش می‌کردند، ترسانده و یا هم مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.
حتی به آنها هشدار داده اند که به تنهایی هم تمرین نکنند.

یک دختر افغان با تخته اسکتش در کابل.

پس از برگشت طالبان به قدرت دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده اند.
ماه گذشته میلادی طالبان دستور دادند که دروازه های تمام پوهنتون های دولتی و خصوصی نیز به روی دانشجویان دختر بسته شوند.

تصویری از یک خانم افغان که رشته ورزشی جیوجیتسو را در کابل پیش می برد.
او به وسیله کوبیدن یک مارتول به تایرموتر می خواهد قدرت بدنی اش را بلند ببرد.

 طبق گزارش ها مقام های طالبان متعهد شدند که برای دانش آموزان صنف هفتم و بالاتر از آن دوباره اجازه رفتن به مکتب را می دهند اما به وعدۀ شان عمل نکردند.
 

یک بانوی افغان با بایسکل ورزشی اش در کابل.

طالبان همچنان بر رفتن زنان به پارک ها و سالون های ورزشی محدودیت وضع کردند و همچنان از آنها خواستند که حین رفتن به امکان عمومی، صورت و مو خود را بپوشانند. هم چنان طالبان در این اواخر با صدور یک دستور زنان را از کار در موسسات غیر دولتی منع کردند.

بانوان افغان در حال تمرین ورزش رزمی وشوو در کابل.

حتی قبل از بازگشت طالبان به قدرت، بسیاری در جامعه عمیقا محافظه کار افغانستان با ورزش زنان به عنوان توهین به عفت زنان و جایگاه آنها در جامعه مخالفت میکردند.

یک بانوی کریکت باز در کابل.

سخنگوی کمیته ملی المپیک طالبان گفت که مقامات به دنبال راهی برای راه اندازی مجدد ورزش برای زنان با ساخت مکان های ورزشی جداگانه هستند. اما او هیچ چارچوب زمانی ارائه نکرد و گفت که برای انجام این کار به بودجه نیاز است.

یک بانوی افغان که در کابل والیبال بازی می کند.

بانوی دیگری نقل می کند: روزی که طالبان وارد کابل شدند، مربی او با مادرش تماس گرفت و از او خواست که دخترش را از کشور خارج کند. اما مادرش از رساندن پیام خودداری کرد زیرا نمی خواست دخترش افغانستان را ترک کند. وقتی از این پیام مطلع شد، رگ بند دستش را برید و سرحدش به شفاخانه کشید.
او گفت: "دنیا برای من تاریک شده بود."

یک بانوی بسکتبالر افغان در کابل.

دو بانوی افغان ورزش موی تای در کابل تمرین می‌کنند.

بانوی ورزشکار دیگری گفت: "حتی اگر زندگی ام سخت بود، به خودم اعتماد داشتم و می دانستم که با تلاش می توانم کاری را که می خواهم انجام دهم. حالا دیگر امید زیادی ندارم."