لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

گزارش سالانۀ دیدبان حقوق بشر: طالبان زنان را از استفاده از حقوق اساسی بازداشته است


آرشیف، زنی در شهر کابل که از کنار یک طالب مسلح می‌گذرد.
آرشیف، زنی در شهر کابل که از کنار یک طالب مسلح می‌گذرد.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، طالبان از زمان بدست گرفتن قدرت در افغانستان قوانین و سیاست‌هایی را تحمیل کرده‌اند که زنان را به گونۀ گسترده از حقوق اساسی‌شان مانند حق تحصیل، کار، بیان و گشت‌وگذار باز می‌دارد.

این سازمان به روز پنجشنبه با نشر گزارش سالانه‌اش در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفته که تطبیق قوانین سخت‌گیرانه از سوی طالبان بر زنان، روی تمامی حقوق آن‌ها از جمله حق زندگی، معیشت، سرپناه، دسترسی به مراقبت‌های صحی، غذا و آب تأثیر می‌گذارد.

تطبیق قوانین سخت‌گیرانه از سوی طالبان بر زنان، روی تمامی حقوق آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
دیدبان حقوق بشر

در ادامۀ گزارش دیدبان حقوق بشر آمده که در حکومت طالبان به هیچ زنی اجازۀ شرکت در هیچ سطحی از جمله پست‌های ارشد ملکی و قضات داده نشده و زنان را از مسافرت بدون همراه مرد ممنوع ساخته و اجرای قوانین طالبان زنان را از بیرون شدن از خانه منع می‌کند.

دیدبان حقوق بشر گفته که طالبان زنان را به شمول گوینده‌گان تلویزیون را ملزم به پوشش صورت‌شان در فضای عمومی ساخته اند و از زور بیش از حد برای متفرق ساختن زنان معترض استفاده کرده اند و خود یا اعضای خانواده‌های آنان را خودسرانه بازداشت و مورد شکنجه و لت‌وکوب قرار داده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته که طالبان زنان را به شمول گوینده‌گان تلویزیون را ملزم به پوشش صورت‌شان در فضای عمومی ساخته اند
دیدبان حقوق بشر گفته که طالبان زنان را به شمول گوینده‌گان تلویزیون را ملزم به پوشش صورت‌شان در فضای عمومی ساخته اند

حکومت طالبان در مورد گزارش تازۀ دیدبان حقوق بشر در مورد وضعیت بشری افغانستان تا کنون واکنشی نشان نداده، اما در گذشته در قسمت نقض حقوق زنان گفته اند که این موضوع داخلی افغانستان است و آنان متعهد به تأمین حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام اند.

در همین حال شماری از زنان افغان با اشاره به وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان می‌گویند، چنین به نظر می‌رسد که جنگ ۲۰ سالۀ طالبان جز مبارزه در برابر زنان هدف دیگری نداشته است.

جنگ ۲۰ سالۀ طالبان جز مبارزه در برابر زنان هدف دیگری نداشته است.
شماری از زنان افغان

محموده تقوا، یکی از استادان پوهنتون به رادیو آزادی گفت: "با آمدن طالبان بر زنان محدودیت‌های زیادی وضع شد، چنان به نظر می‌رسد که گویا حکومت امارت اسلامی جنگ ۲۰ ساله‌اش را صرف به هدف مبارزه با زنان افغان انجام داده باشد، به هر صورت این مشکلات که در برابر زنان ایجاد شده نه‌تنها برای زنان بلکه برای خانواده‌های آن‌ها و جامعه نیز آسیب می‌رساند."

در عین حال ادارۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در صفحه تویترش نوشته که به دلیل نابرابری جنسیتی، افغانستان به بدترین کشور برای زنان و دختران مبدل شده‌است.

اما برخی از فعالان حقوق زنان می‌گویند که جامعۀ جهانی به جای آماده ساختن چنین گزارش‌ها باید در برابر نقض آشکار حقوق بشر از سوی طالبان اقدام فوری کند.

ترنم سعیدی، یکی از این فعالان به رادیو آزادی گفت، وضع قوانین زن‌ستیزانۀ طالبان سبب شده که زنان روز به روز از حقوق‌شان محروم شوند و در تاریکی و بی‌سرنوشتی بسر برند.

زنان روز به روز از حقوق‌شان محروم شوند و در تاریکی و بی‌سرنوشتی بسر برند.
ترنم سعیدی یکی از فعالان زن


ترنم می‌افزاید: "تمامی حق و حقوق انسانی، مدنی و شهروندی زنان را سلب کرده‌اند و افغانستان را به زندان یا جهنمی مبدل کرده‌اند که مردم نمی‌توانند حتی در آن به راحتی نفس بکشند، من متأسف هستم که بجای یک اقدام فوری در برابر این اعمال ضد بشری که در افغانستان انجام می‌شود فقط گزارش تهیه می‌کند و سکوت اختیار کرده‌اند. ما نیازمند یک اقدام فوری و جدی هستیم که طالبان را از افغانستان بیرون کنند."

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان، به طور دوامدار محدودیت‌های شدیدی را بر زنان وضع کرده اند که منع تحصیل زنان و دختران و سلب حق کار آن‌ها در اداره‌های غیر دولتی از تازه‌ترین موارد آن به شمار می‌روند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG