لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

افغانستان

بازار مشترک افغانستان و تاجیکستان به نام شنبه بازار بازگشایی شد

این بازار که در قلمرو تاجیکستان قرار دارد.
این بازار که در قلمرو تاجیکستان قرار دارد.

این بازار که در قلمرو تاجیکستان قرار دارد، پس از شیوع ویروس کرونا و برگشت طالبان به قدرت، تعطیل شده بود.

خبرگزاری فرانسه امروز چهارشنبه ( ۲۲ می ) گزارش داد که حکومت طالبان در فهرست تروریستی حکومت تاجیکستان قرار دارد اما این بازار مشترک به افغان‌ها فرصت خواهد داد که از مرز تاجیکستان خریداری کنند.

این بازار در روستای کلی خمب در منطقه بدخشان کوهی تاجیکستان موقعیت دارد که شش ساعت در موتر تا شهر دوشنبه مرکز تاجیکستان فاصله دارد.

حاجی قاسم شصت ساله باشنده بدخشان افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته که از شنبه بازار، لباس، شیرینی، چای و مواد ساختمانی خریداری می کند.

افغانستان و تاجیکستان ۱۳۵۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و مقام های تاجیکستان به تکرار از تهدیدات احتمالی از خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

ملا عبدالغنی برادر و امیرخان متقی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی به تهران رفتند

ملا برادر معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای طالبان
ملا برادر معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای طالبان

ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا و امیر خان متقی وزیر خارجه حکومت طالبان برای اشتراک در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران امروز چهارشنبه ( ۲۲ می ) عازم تهران شدند.

معاونت اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان امروز در شبکه اجتماعی ایکس، تویتر سابق این خبر را نشر کرد. شهباز شریف صدراعظم پاکستان هم برای شرکت در این مراسم به تهران رفته است.

روز دوم مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش از سوی تلویزیون دولتی ایران بگونه زنده نشر شد که در تصاویر آن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی گروه تندرو حماس هم دیده شده است.

حماس از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

شیخ نعیم قاسم معاون گروه حزب الله لبنان هم در جمع اشتراک کننده‌های این مراسم شامل بود.

براساس مرکز خبر رادیو آزادی، شعار مرگ به اسرائیل هم در این مراسم به صدا درآمد.

آیت‌الله علی خامنه ای رهبر ارشد ایران در مراسم امروز که در دانششگاه تهران برگزار شده، نماز جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش را ادا کرد.

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیشین و حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه سابق، همراه با شش نفر دیگر یک‌شنبه گذشته در سانحه سقوط هلیکوپتر در ولایت آذربایجان شرقی ایران کشته شدند.

اعضای تیم ملی بوکسینگ افغانستان راهی تایلند شدند

اعضای تیم ملی بوکسینگ افغانستان
اعضای تیم ملی بوکسینگ افغانستان

فدراسیون ملی بوکسینگ افغانستان گزارش داده است که تیم ملی بوکسینگ افغانستان جهت اشتراک در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک پاریس راهی تایلند شده است.

رقابت‌های جهانی کسب سهمیه المپیک پاریس از تاریخ ۲۳ ماه می به میزبانی شهر بانکوک تایلند آغاز می‌شود و الی دوم ماه جون ادامه پیدا می‌کند که از افغانستان هفت بوکسر در آن اشتراک می‌کنند.

بلال صفری در وزن ۵۱ کیلوگرام، محمد مهدی سهاک در وزن ۵۷ کیلوگرام، علی میثم علی‌زاده در وزن ۷۱ کیلوگرام، قیس علی‌زاده در وزن هشتاد کیلوگرام و لاله کارگر در وزن ۵۴ کیلوگرام بانوان، نمایندگان افغانستان در این روی‌داد هستند.

قابل ذکر است که سیلاب نوری در وزن ۹۲ کیلوگرام وعبیدالله یعقوبی در وزن ۶۳.۵ کیلوگرام بازیکنان ذخیره افغانستان در این رقابت‌ها هستند.

در کنار ملی‌پوشان افغانستان محمد صابر فرامول، غلام سخی سهاک و فیروز یولدوشف به عنوان مربی حضور دارند و ظاهر صفری و وحیدالله حمیدی به عنوان هیئت همراه با آنان در این سفر می‌باشند.

ملا عبدالغنی برادر برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی به ایران می‌رود

ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس‌الوزرای حکومت طالبان
ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس‌الوزرای حکومت طالبان

حکومت طالبان می‌گوید یک هیئت بلند رتبه آن‌ها به رهبری ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس‌الوزرا امروز در مراسم جنازه رئیس جمهور فقید ایران اشتراک می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان درصفحه اجتماعی اکس/تویتر سابق نوشت که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه نیز آقای برادر را همراهی خواهد کرد.

مراسم جنازه ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران در چند شهر این کشور از جمله تهران، قم، تبریز، و مشهد برگزار می‌شود.

ابراهیم رئیسی روز یک‌شنبه در سانحه سقوط هلی‌کوپتر درولایت آذربایجان شرقی با هفت تن دیگر به شمول وزیرخارجه آن کشور "حسین امیر عبداللهیان" جان باخت.

تیم ملی کریکت افغانستان کمپ ده روزهٔ تمرینی را در ویست اندیز آغاز کرد

بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان
بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان

تیم ملی کریکت افغانستان کمپ تمرینی ۱۰ روزه خود را در ویست اندیز آغاز کرد.

به گفتۀ کریکت بورد افغانستان، این تمرینات که طی آن دو بازی تمرینی نیز برگزار خواهد شد، به هدف آمادگی نهایی برای جام جهانی انجام می شود

تیم ملی کریکت افغانستان در مرحله گروهی جام جهانی بیست اوره در برابر ویست اندیز، نیوزلند، یوگاندا و پاپوا نیو گینی، مسابقه خواهد داد.

انتظار می رود که در این جام جهانی، اولین بازی تیم کرکت افغانستان در چهارم جون در برابر یوگاندا برگزار شود.

یونیسف به دهها تن از زنان در ولایت سیلاب زده غور و بغلان کمک های نقدی فراهم کرد

یکی از مناطق سیلاب زده در ولایت بغلان
یکی از مناطق سیلاب زده در ولایت بغلان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) می گوید که به ده ها زن در ولایات بغلان و غور کمک نقدی کرده است.

این اداره روز سه شنبه(۲۱ می) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) نوشته که به کمک برنامه مساعدت نقدی اضطراری توانسته که با خانواده های آسیب دیده، کمک های عاجل را انجام دهد، تا آنها بتوانند مواد لازم را خریداری کنند.

ادارۀ یونیسف در افغانستان کمک های نقدی اضطراری را بسیار مهم خوانده گفته که غور، بغلان و فاریاب ولایاتی هستند که در نتیجۀ سیلاب های اخیر صدها تن در آن کشته و و ده ها هزار خانواده با مشکلات شدید مواجه شده اند و به مساعدت نیاز دارند.

در میان موجی از مشکلات اقتصادی در افغانستان، رهبر طالبان بودیجه سال جاری خورشیدی را توشیح کرد

ملا هبت الله رهبر طالبان
ملا هبت الله رهبر طالبان

در حالی که در سه سال اخیر، بحران اقتصادی در افغانستان به شدت افزایش یافته و به گفتۀ آگاهان امور، در عواید و مصارف حکومت طالبان، هیچگونه شفافیت وجود ندارد، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می گوید که بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۳ شمسی افغانستان توسط ملا هیبت الله آحند زاده رهبر این گروه توشیح شد.

مجاهد روز سه شنبه(۲۱ می) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) نوشته که در بودجه سال مالی جاری، نیازها و اولویت های مردم مورد توجه قرار گرفته است.

مردم در افغانستان شکایت دارند که طالبان میزان جمعآوری عواید را به طریقه های گوناگون افزایش داد و این مسئله باعث شده است که بسیاری از کسبه کاران نتوانند به فعالیت های خود ادامه بدهند.

سازمان ملل: "سیلاب‌ها در افغانستان ۸۰ هزار تن را تحت تأثیر قرار داده است"

تخریبات ناشی از سیلاب ها در افغانستان
تخریبات ناشی از سیلاب ها در افغانستان

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) هشدار داده که سیلاب های ویرانگر دو هفته اخیر در مناطق شمال شرق و شمال غرب افغانستان، بیش از ۸۰ هزار تن را تحت تأثیر قرار داده است.

دبلیو اف. پی روز سه شنبه(۲۱ می) همچنین هشدار داد که این سیلاب ها احتمالاً در ماه های آینده تشدید خواهد شد و تأثیر قابل توجهی بر امنیت غذایی خواهد داشت.

به گفتۀ برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، ولسوالی های آسیب دیده در اثر سیلاب ها که بیشتر آنها "مناطق گرسنگی" هستند، در حال حاضر در سطح بحران ناامنی غذایی قرار دارند.

در نتیجۀ سیلاب های اخیر در مناطق مختلف افغانستان صدها تن کشته شده اند، هزاران تن همۀ داروندار شان را از دست داده اند و خسارات هنگفت مالی نیز وارد شده است.

سرپرست د افغانستان بانک طالبان: "تحریم‌ها بر ثبات مالی افغانستان تأثیر منفی گذاشته است"

هدایت‌الله بدری رئیس د افغانستان بانک
هدایت‌الله بدری رئیس د افغانستان بانک

رئیس سرپرست د افغانستان بانک می‌گوید که تحریم‌های جهانی بر سکتور بانکی افغانستان بر ثبات مالی این کشور تاثیر منفی گذاشته که زیان آن به مردم عام می‌رسد.

هدایت‌الله بدری رئیس سرپرست د افغانستان بانک در صحبت با معاون سرمنشی ملل متحد خانم روزماری دیکارلو گفت در نتیجه تحریم های جهانی در راه دسترسی افغانستان به بانک های جهانی موانع ایجاد شده که این عمل به مردم ضرر رسانده و قدرت خرید را کمتر ساخته است.

آقای بدری افزود رفع تحریم های جهانی بر سکتور بانکی افغانستان حق بشری مردم افغانستان و خواست آنها می باشد.

با برگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان ، امریکا ۷ میلیارد دالر سرمایه افغانستان را منجمد کرد و بر سیستم های مالی و بانکی آن تحریم ها را وضع نمود.

بیرق ایران در سفارت آن کشور در کابل نیمه برافراشته شد

مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و همراهانش
مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و همراهانش

سفارت ایران در کابل برای ادای احترام به کشته شدن رئیس‌جمهور ، وزیر خارجه و مقامات دیگر آن کشور که در یک حادثه سقوط هیلیکوپتر جان‌های‌شان را از دست دادند، بیرق کشور شان را بر فراز سفارت در کابل نیمه برافراشته ساخته‌اند.

در حادثه سقوط هیلیکوپتر روز یکشنبه ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و یک تعداد مقامات دیگر کشته شدند.

این هیلیکوپتر بخاطر خرابی هوا در شمال غرب ایران سقوط کرد.

از سوی دیگر امروز در هند و ترکیه هم به مناسبت کشته شدن رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی ماتم ملی اعلان شده و بیرق های آن‌ها نیمه بر افراشته می‌باشد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG