لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

ولسی جرگه: حکومت در قسمت امنیت کندز باید توجه جدی کند


ترس و نگرانی از سقوط شهر کندز بار دیگر در اذهان شماری از اعضای ولسی جرگه و مردم جا گرفته است.

نماینده‌های مردم کندز در ولسی جرگه می‌گویند که در حال حاضر شهر کندز در محاصره طالبان قرار دارد و به نظر می‌رسد که در این ولایت یک نوع بازی جریان دارد.

شماری از باشنده های کندز که در اثر درگیری های اخیر از مناطق شان بیجا شده اند.
شماری از باشنده های کندز که در اثر درگیری های اخیر از مناطق شان بیجا شده اند.

فاطمه عزیز نماینده مردم کندز در ولسی جرگه گفت:

" هم اکنون شهر کندز تقریباً در محاصره قرار دارد و تا حال از سوی حکومت کمک که لازم است، صورت نگرفته است. در آنجا یک قسم گیم و بازی جریان دارد. من از شما خواهش دارم که برادران و خواهران تان آنجا مظلوم قرار گرفته اند و راه‌ها از چهار طرف به روی‌شان بسته شده‌است، کمک کنید."

طالبان مسلح دو روز پیش حملات تهاجمی را تحت نام عملیات "عمری" بالای مرکز و شش ولسوالی کندز آغاز کردند.

اما به گفته مسئولان امنیتی افغان، این گروه که قصد تصرف ولایت کندز را داشتند با مقاومت نیروهای افغان روبرو شده و سرانجام با شکست مواجه شدند.

نماینده‌های مردم کندز در ولسی جرگه در حالی از سقوط شهر کندز نگران اند که در ششم میزان سال گذشته این شهر به گونه موقت در تصرف طالبان مسلح قرار گرفت.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه که ریاست جلسه روز شنبه این جرگه را به عهده داشت از نهاد‌های امنیتی و دفاعی کشور خواست تا به امنیت کندز توجه جدی کنند در غیر آن با واکنش جدی این جرگه روبرو خواهند شد.

ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه
ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه

وی گفت:

" از وزارت‌های داخله و دفاع و ریاست امنیت ملی می‌خواهیم که به وضعیت امنیتی کندز توجه بکنند و اگر توجه جدی نشود، این نهاد‌ها با واکنش جدی ولسی جرگه روبرو خواهند شد."

اما وزارت دفاع افغانستان در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌گوید که هرگز حادثه سقوط شهر کندز تکرار نخواهد شد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت که حملات مخالفان مسلح دولت در کندز به عقب زده شده و اکنون وضعیت در این ولایت تحت کنترول نیروهای امنیتی افغان قرار دارد.

وی افزود:

" قوی‌ترین تحرکات دشمن دیروز بود و ما این تحرکات آنها را به عقب نشینی مجبور ساختیم و دشمن بسیار زیاد تلفات داشت و ما یقین داریم که هیچگاه حادثه گذشته کندز تکرار نخواهد شد."

با این همه شماری از باشنده‌های شهر کندز نیز از سقوط احتمالی این شهر نگران اند و می‌گویند که در چهار اطراف شهر کندز جنگ شدید جریان دارد.

آنان از حکومت مرکزی می‌خواهند که به امنیت ولایت کندز رسیدگی جدی کند و نگذارد که تراژیدی سال گذشته بار دیگر در این ولایت تکرار شود.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG