لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

چخانسوری: اکثر اعضای شانگهای با عضویت کامل افغانستان موافق اند


افغانستان به سوی کسب عضویت کامل سازمان همکاری‌های شانگهای گامی به پیش گذاشته است، اینرا سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید.

هارون چخانسوری در پایان نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به رادیو آزادی گفت که اکثر کشورهای عضو این سازمان با عضویت کامل افغانستان موافقت نشان داده اند.

افغانستان در سال ۲۰۱۲ به حیث عضو ناظر در سازمان همکاری‌های شانگهای پذیرفته شد.

روسیه، چین، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان اعضای کامل و ایران، هند، پاکستان، منگولیا و افغانستان اعضای ناظر این سازمان استند.

در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در ازبکستان رئیس جمهور افغانستان یکبار دیگر تأکید کرد که این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی اش ظرفیت آنرا دارد تا به یک مرکز تجارتی در منطقه مبدل شود.

به گفته سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، اشتراک کننده‌های کنفرانس سازمان همکاری‌های شانگهای از برنامه‌های افغانستان برای احیای دوبارۀ راه ابریشم، احداث خط آهن و انتقال برق استقبال کردند.

رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی پیش از اینکه تاشکند را ترک کند، با همتای پاکستانی خود نیز دیداری داشت.

هر چند پیش ازین در گزارش‌ها آمده بود که پس از درگیری میان نظامیان دو کشور در منطقۀ مرزی تورخم، هیئت افغانستان خیلی ها مایل به دیدار با هیئت پاکستانی نیست.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفت که آقای غنی در دیدار با ممنون حسین تأکید کرد که مشکلات به وجود آمده در مناطق مرزی دو کشور باید با استفاده از راه‌های سیاسی حل شود.

نا آرامی افغانستان و کشانیده شدن دامنۀ ناامنی به شمال این کشور که با کشور های آسیای مرکزی هم مرز است، برای سازمان همکاری‌های شانگهای نیز نگران کننده پنداشته می‌شود.

کشورهای شرکت کننده در کنفرانس سران کشورهای عضو این سازمان روی اوضاع امنیتی افغانستان هم سخن گفتند.

رئیس جمهور افغانستان از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای خواست یکجا با افغانستان بر علیه تند روی و ناامنی مبارزه کنند.

محمد اشرف غنی تأکید کرده که جنگ افغانستان مشکل داخلی این کشور نیست و برای مبارزه با تند روان مسلح نیاز است همۀ کشور های منطقه با هم کار کنند.

XS
SM
MD
LG