لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

در اجلاس شانگهای روی موضوع صلح افغانستان بحث می‌شود


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در نشست امروز صدراعظمان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روی مسئله صلح تمرکز نموده و از اعضای این سازمان می‌خواهد که از طریق اجماع منطقه‌یی بر ضد تروریستان تلاش نمایند.

قرار است عبدالله عبدالله در سخنرانی امروزش در جلسه کشورهای عضو همکاری شانگهای از پروسه صلح و مبارزه با تروریزم یاد کند و همچنان در حاشیه این نشست با شماری از رهبران کشور‌ها بحث و گفتگو نماید.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان در مورد دیدارهای کوتاه عبدالله عبدالله در حاشیه این اجلاس به رادیو آزادی گفت:

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان

"رئیس اجرائیه کشور امروز در پهلوی اشتراک و سخنرانی در اجلاس صدراعظمان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، نشست‌های حاشیه‌یی نیز خواهد داشت. دیدار ‌شان امروز با صدراعظم‌های روسیه، قرغزستان و قزاقستان خواهد بود."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان دیروز در شهر بیشکیک پایتخت قرغزستان با قاهر رسول زاده صدراعظم تاجکستان ملاقات کرد و با وی روی امنیت منطقه گفتگو کرده و هر دو جانب این مسئله را ارزیابی کردند که چگونه در منطقه امنیت و صلح تأمین شود.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی ایجاد گردیده که قرغزستان، قزاقستان، تاجکستان، ازبکستان، روسیه و چین اعضای دایمی این سازمان را تشکیل می‌دهند.

هند و پاکستان در ماه جون امسال تفاهم‌نامه را برای پیوستن به عضویت دایمی این سازمان امضا کردند.

هر چند مسئله صلح افغانستان بیشتر به پاکستان مرتبط است و کابل اتهام وارد می‌کند که رهبران طالبان در پاکستان زندگی می‌کنند. اما اینکه کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در روند صلح حکومت افغانستان با طالبان تا چه حد کمک کرده می‌توانند، سوالیست که از مجیب لمر کارشناس امور سیاسی افغان پرسیده شده‌‌است.

او در پاسخ به رادیو آزادی چنین گفت:

"کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای کشور‌های منطقه هستند. ضمناً گفتگو‌های صلح نیاز به اجماع منطقه‌یی دارد که همین اکنون تلاش برای این اجماع ادامه دارد. در صورتی که منافع هر یک از کشور‌های منطقه به گونۀ تضمین شود و تضمین برای تأمین منافع وجود داشته باشد، این کشور‌ها می‌توانند، طالبان مسلح را به میز مذاکره حاضر سازند و گفتگو‌های صلح عملاً نتیجه مثبت دهد."

افغانستان سال گذشته در چین پیشنهاد برای عضویت دایمی در این سازمان را ارایه کرد.

حکومت افغانستان می‌گوید، در ارتباط به عضویت دایمی افغانستان در سازمان همکاری شانگهای پیشرفتی نیز به میان آمده‌است و در نشست امروز، هیئت افغانستان این موضوع را یکبار دیگر مطرح می‌کند.

XS
SM
MD
LG