لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

نخستین ولایاتی که مسوولیت امنیتی آن به افغان ها سپرده خواهد شد اعلان می شود


رییس جمهور کرزی در یک سخنرانی تاریخی، روز سه شنبه فهرست چهار ولایت و سه شهر مهم افغانستان را اعلان خواهد کرد که در آن مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان سپرده می شود.

منابع در ارگ ریاست جمهوری افغانستان بیشتر روی این مساله تاکید دارند که رییس جمهور کرزی و یک تیم مشخص کاری روی همین مساله کار می کنند تا زمینه های بهتر عملی شدن برنامه انتقال مساعد شود.

یک کمسیون به ریاست اشرف غنی احمدزی وزیر سابق مالیه افغانستان سرگرم تهیه متن سخنرانی فردای رییس جمهور کرزی است.

برنامه انتقال مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان در تابستان امسال آغاز خواهد شد و انتظار می رود این روند تا سال 2014 میلادی ادامه یابد. بر اساس این پلان، نیرو های آیساف پس از ختم پروسه انتقال نقش حماییوی را در افغانستان خواهند داشت.

روی انتقال مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان در اجلاس لیزبن موافقت شد و سپس در نشست 10 روز پیش وزرای دفاع کشور های عضو ناتو در بروکسیل روی آن توافق مجدد صورت گرفت.

در حال حاضر نیرو های آیساف برای تقویت عساکر اردو و پولیس ملی افغان تلاش دارند اما گفته می شود که برخی از مقامات و تحلیلگران از پروسه انتقال در افغانستان با تردید برخورد کرده اند.

به باور تحلیلگران یکی از مشکلات عمده در پولیس و اردوی ملی افغان، کمبود تجهیزات نظامی است و باید به آن توجه صورت گیرد.

محمود صیقل معین سابق وزارت خارجه افغانستان و یک تحلیلگر مستقل می گوید، افغانستان در جهت افزایش تعداد عساکر اردو و پولیس پیشرفت های داشته است اما از نظر تجهیزات نظامی، راه درازی را در پیشرو دارد.

به گفته آقای صیقل، یکی از عمده ترین عوامل ایجاد کردن یک احساس و انگیزه برای نیرو های افغان است زیرا دشمن به خوبی برای آنها معرفی نشده است.

این تحلیلگر افغان گفته که رییس جمهور کرزی در یک سخنرانی اش، شورشیان را دشمن می خواند و سپس آنها را برادر خطاب می کند.

آقای صیقل همچنان گفته که نیرو های بین المللی روی افزایش تعداد نیرو های افغان تاکید دارند اما خطری وجود دارد که این نیرو ها برای ادامه مبارزه بی انگیزه استند و حکومت افغانستان نمیداند با آنها چه کند.

مقامات غربی در کابل ابراز امیدواری کرده اند که نخستین مرحله پروسه انتقال به خوبی و به شکل مصون آن صورت گیرد.

رییس جمهور کرزی پیش از این، سال 1390 شمسی را برای افغانستان خیلی ها مشکل و پر مسوولیت خوانده بود. این همه در حالیست که سال گذشته برای نیرو های افغان و بین المللی و غیرنظامیان در افغانستان خونین ترین سال پس از حضور نظامی ایتلاف بین المللی در افغانستان بود.
XS
SM
MD
LG