لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

اجتماع زنان افغانستان: زنان افغان باید در برقراری صلح سهیم شوند


فتانه گیلانی رییس اجتماع زنان افغانستان
فتانه گیلانی رییس اجتماع زنان افغانستان
در حالیکه تلاش ها برای تامین صلح در افغانستان ادامه دارد، زنان افغان نیز می خواهند تا در این زمینه سهم خود را ادا کنند.

به گفتهء رییس اجتماع زنان افغانستان در جریان چند دهه مشکلات و درگیری ها در کشور، زنان افغان زیان و آسیب های بیشتر را متحمل شده اند.

در محفلی که به مناسبت فرا رسیدن روز مادر از سوی این نهاد به روز دوشنبه در کابل راه اندازی شده بود، فتانه اسحق گیلانی از جامعهء جهانی نیز به شدت انتقاد کرد که برای تامین صلح در افغانستان تلاش جدی نکرده است.

خانم گیلانی گفت که تمام زنان باید در راستای برقراری صلح در کشور سهم ارزنده داشته باشند.
وی گفت:
« خواهران! شما در پروسهء صلح بی تفاوت نمانید که بالای سرنوشت تان بازی صورت گیرد، لطفاً از خواب بیدار شوید، سرنوشت کشور تان را به دست بگیرید.»
در عین حال یک مرکز تعلیمی و آموزش صنایع دستی نیز از سوی اجتماع زنان افغانستان در کابل گشایش یافت.

به گفتهء مسوولان این اجتماع، در حال حاضر برای 200 طفل و 100 زن زمنیهء فرا گرفتن تعلیم و صنایع دستی در این مرکز فراهم شده است.

از سوی دیگر رییس این اجتماع از حکومت افغانستان خواست تا آن عده از زنان و دختران را که به اتهام فرار از منزل زندانی شده اند، از بند رها سازد.

به گفتهء خانم گیلانی، این زنان باید از تمام زندان های کشور به ضمانت بزرگان قومی رها شوند، زیرا به باور وی ممکن این زنان با مشکلات جدی تر روبرو شوند.
وی افزود:
« دختران جوان و خرد سال که در بعضی از زندان ها، زندانی اند، از رییس صاحب جمهور می خواهم که نگذارد این ها در گوشه های زندان از بین بروند. این دختران با خطرات مختلف در داخل زندان رو به رو هستند. به پیشواز از روز مادر تقاضا می کنم تا این ها از زندان آزاد شوند.»

در حالی که حدود ده سال از نظام نو در افغانستان می گذرد، انتقاد هایی وجود دارد که هنوز هم زنان افغان با مشکلات گونا گون از جمله خشونت های خانوادگی، تجاوز های جنسی، عدم دسترسی به تعلیم، ازدواج های اجباری و سایر مشکلات روبرو اند.
XS
SM
MD
LG