لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

نهادهای بین‌المللی: "دسترسی به برخی از روستاهای بغلان هنوز دشوار است"


سیلاب در بغلان
سیلاب در بغلان

در ادامۀ تلاش‌ها برای امدادرسانی به سیلاب‌زدگان در ولایت بغلان، یک ادارۀ سازمان ملل متحد می‌گوید که دست‌رسی به ولسوالی‌های گذرگاه نور، جلگه، خوست و تاله و برفک از طریق زمین هنوز دشوار است.

ادارۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد اوچا در گزارشی که در وب‌سایت ریلیف وب به روز پنج‌شنبه منتشر شد گفت که تا حال بیش از ده‌هزار تن مواد غذایی و با بیش از ۲۵۰۰ تن دیگر سرپناه فراهم شده و به ۲۴۰۰ تن خدمات صحی عرضه شده است.

به گفتۀ این اداره، سیلاب زدگان در بغلان به کمک‌های بیشتر از جمله مواد غذایی، آب و سرپناه نیاز دارند.

در همین حال هدایت‌الله منگل یک کارمند صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان می‌گوید که تیم مشترک نهادهای این سازمان برای کمک به سیلاب زدگان به بغلان رفته است.

«در روسای فلول ولسوالی بورکه در مجموع ۵۰۰ خانه کاملاً تخریب شده است، شماری از افراد جان داده‌اند و شماری هم هنوز ناپدید اند. من با تیم مشترک نهادهای سازمان ملل متحد در این‌جا هستم تا وضعیت را ارزیابی و کمک‌ها را به سیلاب زدگان فراهم کنیم.»

او این را در ویدیویی گفت که یونیسف به روز پنج‌شنبه در شبکۀ اکس (توییتر سابق) منتشر کرد.

در این حال شماری از ساکنین ولایت بغلان می‌گویند که هنوز کمک‌های لازم به آسیب‌دیدگان سیلاب صورت نگرفته است.

میرویس حامد یک باشندۀ ولسوالی بغلان مرکزی در این باره به رادیو آزادی دیروز گفت:

« متاسفانه چقدری که مردم یا موسسات ، بنیاد های خیریه و یا حکومت ادعا می کنند آن طور نیست. کم از کم ده هزار خانواده بی جا شده اند و خانه های شان مکمل یا نیمه ویران شده است. در دو روز اول هیچ چیزی نبود ، امکان رفتن هم نبود و کسی هیچ چیزی را نتوانست برساند. بعد از دو روز فقط مواد خوراکی را موسسات به سیلاب زدگان رساندند.»

سفارت جاپان در کابل به روز پنج‌شنبه در شبکۀ اکس اعلام کرد که حکومت این کشور تصمیم گرفته تا کمک‌های اضطراری را از طریق ادارۀ همکاری بین‌المللی جاپان (جایکا) به سیلاب‌زدگان در شمال افغانستان فراهم کند.

از سوی دیگر موسسۀ پاملرنه می‌گوید که سیلاب‌های اخیر در افغانستان در زمانی رخ‌داده که این کشور با یک بحران بشردوستانه رو به رو است.

این موسسه در بیانیه‌ای دیروز گفت که سیلاب چالش‌های موجود را بدتر خواهد کرد و دست‌رسی به سرپناه، غذا و دوا را برای آن‌هایی که زمین‌های شان تخریب شده و دارایی‌های خود را از دست داده‌اند دشوارتر می‌سازد.

یک مقام طالبان به روز چهارشنبه گفت که سیلاب در بغلان جان ۱۶۵ تن را گرفته است.

ضیاالحق حقمل، تنظم کنندهٔ برنامه‌های معینیت وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در نشست خبری افزود که ۲۶۵ تن دیگر بر اثر جاری شدن سیلاب در بغلان نیز زخمی شده‌اند.

پیش از این، سازمان ملل متحد و وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان گفته بودند که بر اثر سرازیر شدن سیلاب در ولایت بغلان به روز جمعه ۱۰ ماه می بیش از ۳۰۰ نفر به شمول زنان و کودکان جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG