لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

اثبات سوء قصد علیه سفیر عربستان، ایران را با بدترین عواقب روبرو خواهد ساخت


جوبایدن معاون رییس جمهور امریکا
جوبایدن معاون رییس جمهور امریکا
در رابطه به ادعا های دست داشتن مقامات ایرانی در دسیسه قتل سفیر عربستان سعودی در واشنگتن گفته می شود که احتمالاً نیرو های قدس ایران در این دسیسه دخیل بوده اند.

ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و عربستان سعودی گفته اند، در صورت اثبات این اتهام ها ایران با بدترین عواقب روبرو خواهد شد.

معاون رییس جمهور امریکا جو بایدن سو قصد علیه سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را نگران کننده خواند و گفت: ایران عواقب این عمل خویش را خواهد پرداخت.

جوبایدن در مصاحبه با تلویزیون ای بی سی نیوز گفت: برای عکس العمل در برابر این رفتار ایران، نظریات جامعهء جهانی را گرد خواهند آورد.

سفیر سابق سعودی در واشنگتن شهزاده ترکی الفیصل می گوید: ایران قیمت طرح این دسیسه را خواهد پرداخت.

در عین حال وزیر خارجهء امریکا هیلاری کلنتن می گوید: حکومت امریکا برای بیشتر منزوی کردن ایران با کشور های دیگر مشوره خواهد کرد.
وی گفت:

« ما در تمام جهان با دوستان و همکارا ن خود این مساله را در میان گذاشته با آنان مشوره خواهیم کرد که به ایران یک چنان پیامی محکم بفرستیم که دیگر قوانین بین المللی را این گونه زیر پا نکند.»

سخنگوی صدراعظم بریتانیا ستیف فیلد نیز می گوید: لندن در رابطه به وضع تحریم های تازه علیه ایران با متحدان خود مشوره می کند.

سخنگوی ادارهء روابط خارجی اتحادیهء اروپا نیز در رابطه به این مساله ابراز نگرانی کرده و از ایران خواسته است در این بخش با سیستم عدلی امریکا همکاری کند.
وی گفت:
« به باور ما سیستم عدلی امریکا در رابطه به ادعای این قضیه جنایی به زودی تحقیق کرده و اگر این ادعا ثابت شود، تجاوز بزرگ بر بر قوانین بین المللی پنداشته می شود.»

چنین گفته می شود که افراد موظف در بدل اجرای این دسیسه یکنیم ملیارد دالر از دولت ایران پول دریافت می کردند که یک ملیون دالر آن قبلاً به یک بانک امریکایی رسیده بود.

مقامات ایرانی این ادعا ها را منحرف کننده خوانده و شکایت رسمی خود را به سازمان ملل متحد فرستاده اند.

وزیر خارجهء ایران علی اکبر صالحی به امریکا هوشدار داده که دست از چنین جنجال هایی بردارد. به گفته وی ایجاد جنجال برای مردم ایران به سود امریکا نیست.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از امریکا تشکر کرده است که برای خنثی کردن دسیسه قتل سفیر سعدی در واشنگتن درست و به موقع عمل کرده است.
XS
SM
MD
LG