لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۹

«هر طیارهء غیر مجاز در فضای پاکستان سقوط داده خواهد شد»


خانم هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا در ماه جاری در جریان یک صحبت تیلفونی با خانم حنا ربانی کهر با تاکید بر خطوط سرخ ادارهء رییس جمهور اوباما در امر مبارزهء تروریزم گفت، کشورش حق خود می داند، بر هرکس در هر نقطهء از جهان که منافع امریکا را با تهدید مواجه سازد، حمله کند.

حنا ربانی کهر در پاسخ به هیلاری کلنتن با اظهار اینکه خط سرخ پاکستان تخلف از تمامیت ارضی آن کشورست، گفت؛ هر طیارهء غیر مجاز در فضای پاکستان سقوط داده خواهد شد.

مقامات امریکایی صحبت اخیر وزرای خارجهء امریکا و پاکستان را نخستین صحبت به لهجهء شدید دانسته اند. این وضعیت سطح خرابی روابط بین دو کشور را بعد از یک حملهء هوایی ناتو در منطقهء مهمند ایجنسی نشان می دهد که در اثر آن 24 نظامی پاکستانی کشته شدند.

حکومت امریکا از مارک گروسمن نمایندهء خاص آن کشور برای پاکستان و افغانستان خواسته بود، در جریان مسافرتش به منطقه به اسلام آباد نیز سفر کند، اما مقامات پاکستانی در پاسخ گفته اند که از سفر مارک گروسمن به کشور شان خوش نمی باشند.

مقامات ارشد ادارهء رییس جمهوراوباما می گویند، از بین بردن شبکهء القاعده و تامین مصوونیت تاسیسات اتمی پاکستان، اساس منافع امریکا و پاکستان را تشکیل می دهد و در آن تغیری نیامده است.

یک مقام ارشد امریکایی که با در نظرداشت حساسیت موضوع از افشای نامش خودداری کرده است می گوید، امریکا و پاکستان که زمانی در جنگ برضد تروریزم متحدان نزدیک هم شمرده می شدند، با هم اتحاد ستراتیژیکی داشتند که بعضاً با معامله های توام با خدعه و فریب همراه بود. به گفتهء این مقام اینک آن ها به عوض آن و به فکر اتخاذ یک راه عادی جدیدی اند که بر اساس واقع بینی استوار باشد.

یک مقام ارشد نظامی پاکستان می گوید، امریکا و پاکستان زمانی با هم روابط وسیع و خوب داشتند. اما کشته شدن 24 نظامی پاکستانی به زودی فراموش نخواهد شد.

به گفتهء وی کشته شدن دو پاکستانی توسط یک کارمند سی، آی، ای در لاهور و کشته شدن اسامه بن لادن در ماه می سال 2011 در شهر ایبت آباد یک توهین بزرگ برای پاکستان بوده است.

در آن زمان آدمیرال مایک مولن لوی درستیز سابق امریکا نیز گفته بود که ادارهء استخبارات پاکستان (ISI) از شبکهء حقانی حمایت می کند.

به گفته این مقام ارشد نظامی پاکستانی، امریکا و پاکستان در چگونگی شیوهء اجرا کار ها باید تغییرات قابل ملاحظهء را وارد کنند.

رییس جمهور امریکا بارک اوباما زیر فشار داخلی قرار دارد تا به پاکستان بفهماند که رهبر جهان کیست.

امریکا می خواهد، جنگ را در افغانستان خاتمه بخشد، اما به خاطر سیاست دو روی پاکستان حوصله اش به سر رسیده است.

مقامات امریکایی به این باورند که به خاطر پاکستان است که خروج سربازان امریکایی از افغانستان به سرعت پیش نمی رود.
XS
SM
MD
LG