لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

سیلاب زده‌گان ولایت غور با نا امیدی چشم براه دریافت کمک اند


تعدادی از باشنده گان مناطق سیلاب زده در ولایت غور
تعدادی از باشنده گان مناطق سیلاب زده در ولایت غور

سیلاب زده گان در غور می گویند که طالبان توان رسیدگی به مشکلات آنان را ندارند.

به گفته خانواده های سیلاب زده، تقریبا دو هفته از سرازیر شدن سیلاب ها در این ولایت می گذرد، اما تا کنون هیچ کمکی از سوی طالبان دریافت نکرده اند.

سیلاب های ویرانگر تقریبا دو هفته پیش تمام دار و ندار امان بی بی ۴۵ ساله را با خود برده و خانه اش را به مخروبه تبدیل کرده است.

او از سر مخروبه های خانه اش، با دل پر از خون به رادیو آزادی چنین می گوید:

" اکنون نه آب داریم و نه نان داریم. اولاد های ما همه در مرگ هستند حتی کفش های پای فرزندان های خود را بیرون کرده نتوانسته ایم."

امان بی بی شش فرزند دارد و شوهرش دهقان است.

امان بی بی باشنده ولایت غور که سیلاب های اخیر خسارات هنگفت مالی به وی وارد کرده است
امان بی بی باشنده ولایت غور که سیلاب های اخیر خسارات هنگفت مالی به وی وارد کرده است

او می گوید که زمین های زراعتی و زحمات شوهرش را نیز سیلاب از بین برده است.

او از نرسیدن کمک شکایت دارد و از مسئولان محلی می خواهد که به او و خانواده اش کمک کنند:

"امارت اسلامی و موسسات به ما کمک کند یک سرپناه بدهد که ما خود را به یکجای بیرون کنیم تا به خود سرپناه بسازیم تا کودکان ما از خنکی نمیرند."

سیزده روز پیش سیلاب در ولایت غور به ویژه در ولسوالی های چهارسده و مرغاب این ولایت دست کم جان هفت تن را گرفت و نزدیک به ۷۰۰ خانه، ده ها دکان، صدها هزار جریب زمین و ده ها مواشی را از بین برد.

به تازگی مقام های طالبان در غور گفتند که در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب در این ولایت دستکم ۵۰ تن به روز جمعه ۲۸ ثور جان باختند و ده ها تن دیگر ناپدید شدند. اما مردم می گویند که ممکن است آمار تلفات بیشتر باشد.

در کنار تخریب صد ها هکتار زمین زراعتی ، دو هزار خانه نیز به طور کلی و چهار هزار خانه دیگر به شکل قسمی در این ولایت تخریب شده است.

متضررین سیلاب ها می گویند روزها می شود انتظار کمک دارند اما تا اکنون هیچ کمکی دریافت نکرده اند.

یکی از ساحات سیلاب زده در ولایت غور
یکی از ساحات سیلاب زده در ولایت غور

عبدالوارث از ولسوالی چهارسده غور به رادیو آزادی گفت :" از هیچ نهاد و هیچ موسسه و دولتی کمک ندیدیم ما هم شهروند افغانستان هستیم به ما هم باید کمک شود."

امان الله پیکار ولسوال طالبان در ولسوالی مرغاب ولایت غور نیز تایید می کند که تاکنون مردم کمک دریافت نکرده اند.

"موسسات و نهادهای خیریه متاسفانه تا هنوز کمک نیاورده اند برای مردم که فعلا بی سرپناه هستند جای نشستن ندارند، تقریبا ۴۰۰ خانه کاملا به طور کلی زیر آوار است، حتی لباس های شان را بیرون نتوانسته اند فقط فرزندان شان را گرفتند و بیرون شدند دیگه همه چیز شان زیرسیلاب شده است."

ریاست اطلاعات فرهنگ طالبان هفته گذشته در خبرنامه ای اعلام کرد که ۴۰۰ خانواده در ولسوالی مرغاب از سوی اداره هلال احمر و سازمان بین المللی مهاجرت( آی او ام) خیمه، وسایل خانه و بسته های اولیه صحی دریافت کرده اند.

صبح امروز یکشنبه دفتر مطبوعاتی والی طالبان در غور اعلام کرد که هئیتی برای بررسی خسارات و تلفات از کابل وارد غور شده است.

در خبرنامه آمده است که این هیئت همچنان باخود بسته های کمکی شامل سرپناه اضطراری، ادویه و مواد خوراکی به فیروزکوه آورده است.

اما امان الله باشنده شهر فیروزکوه می گوید که تا اکنون هیچ چیری دریافت نکرده اند: " تاحال هیچ کسی به ما کمک نکرده است همه چیز ما مواد غذایی، ظرف و بستره های خوب ما از بین رفته است."

بند بودن راه ها ، کمبود مواد غذایی و کمبود آب آشامیدنی صحی و استفاده از آب های آلوده نیز باعث امراض گوناگون به ویژه اسهالات در مناطق سیلاب زده شده است.

مردم می گویند که به دلیل مسدود بودن راه ها و کمبود امکانات صحی نتوانسته اند به بیماران شان رسیدگی کنند.

بارندگی ها و سیلاب ها در روزهای اخیر در شماری زیادی از ولایات افغانستان خسارات هنگفت مالی و جانی را به مردم وارد کرده است.

تصویر از یک منطقه سیلاب زده در غور
تصویر از یک منطقه سیلاب زده در غور

طبق گفته مقامات طالبان تنها بیش از ۳۰۰ تن در ولایت بغلان در نتیجه سرازیر شدن سیلاب ها جان داده اند و هزاران خانه تخریب شده است.

برخی متضررین سیلاب ها در بغلان نیز به رادیو آزادی گفته بودند که کمک دریافت نکرده اند.

کارشناسان می گویند که حکومت طالبان توان رسیدگی به مشکلات متضررین آفات طبیعی را ندارد و تا زمانی که حکومت به رسمیت شناخته شده در افغانستان تشکیل نشود طالبان قادر به خدمات رسانی نخواهند بود.

فیض محمد میرزازاده یک کارشناس امور اجتماعی است. او به رادیو آزادی بیشتر می گوید:

"راه حل همین است که در افغانستان یک حکومت درست به وجود بیاید، حکومت که براساس قانون و سیستم منظم داشته باشد که نیازمندی های مردم در آینده بتواند رسیدگی کند."

XS
SM
MD
LG