لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

یک تفاهمنامه به هدف مشارکت زنان در نهادهای دولتی امضا شد


حکومت افغانستان تلاش دارد تا به همکاری کشور های مختلف و موسسات بین المللی ظرفیت کاری زنان افغان ارتقا داده شده تا فرصت های کاری برای آنها فراهم شود.

وزارت مالیه افغانستان و اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا به روز یکشنبه تفاهمنامه را به هدف افزایش مشارکت زنان در نهاد های دولتی افغانستان در کابل امضا نمودند.

بر اساس این توافقنامه، صد تن از دختران فارغ شده از پوهنتون کابل می توانند برای مدت شش ماه در وزارت مالیه ایفای وظیفه کنند و آموزش های عملی را فرا گیرند.

داکتر حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه ی افغانستان به هنگام امضای این تفاهمنامه به خبرنگاران گفت، حکومت افغانستان کوشش می کند تا در کنار عرصه های سیاسی و اجتماعی، در سایر بخش ها در اداره های دولتی نیز زمینه کار را برای زنان مساعد بسازد:

« برای خواهران ما که تازه از پوهنتون فارغ می شوند، زمینه مساعد می شود تا در کنار اینکه برای آنها در زمینه شیوه انجام کار ها آموزش داده می شود، تشویق نیز می شوند که اینجا باقی بمانند.
قدم بعدی ما بخاطر استخدام و جذب دایمی آنها در ادارات مختلف می باشد، این یک آغاز کار است.»


گفته می شود که اکنون میزان مشارکت زنان در ادارات دولتی افغانستان 18 درصد است و بر اساس گزارش ها حکومت افغانستان در نظر دارد تا این رقم تا پایان سال 2013 میلادی به 30 درصد بالا برده شود.

در همین حال کین پاماشیتا رییس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا در افغانستان گفت، سعی می کنند تا ظرفیت کاری زنان در این کشور ارتقا یابد تا آنان بتوانند در تمام بخش ها در کنار مردان کار کنند:

« امریکا قویاً از حقوق زنان در افغانستان در بخش کار و آموزش حمایت می کند.
خرسندیم که در راستای اصلاح نفش زنان در حکومت افغانستان مشارکت داریم.
ایالات متحده ی امریکا تعهدات اش را در قبال سهم زنان در ادارات دولتی افغانستان تجدید می کند.
انتظار داریم که زنان بیشتر در سایر وزارت ها و دوایر افغانستان ایفای وظیفه کنند.»


آقای پاماشیتا علاوه کرد، برنامه های مشابه را با دیگر وزارت ها در افغانستان نیز به اجرا می گذارند تا برای آنعده از دختران افغان که از پوهنتون ها فارغ می شوند زمینه آموزش و کار در ادارات دولتی فراهم شود.

با وجودیکه حکومت افغانستان می گوید طی سال های اخیر تسهیلات برای فعالیت زنان افغان در بخش های مختلف ایجاد شده است، اما فعالان و نهاد های مدافع حقوق زنان، کار های انجام شده را در این زمینه اندک و نمایشی توصیف می کنند.
XS
SM
MD
LG