لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

روسیه جهت تامین ثبات در سوریه به کوفی عنان وعده همکاری داد


کوفی عنان نمایندهء مشترک اتحادیهء عرب و سازمان ملل متحد برای سوریه به مسکو سفر کرده است تا حمایت سوریه را از تلاش ها به خاطر پایان دادن به خشونت های اخیر در سوریه جلب کند.

دیمیتری میدویدیف پس از دیدار با کوفی عنان گفت، مسکو برای کمک در راستای آوردن ثبات در سوریه، آنچه را در توان دارد انجام خواهد داد.

رییس جمهور روسیه در کنفرانس خبری با نمایندهء مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیهء عرب گفت، ممکن است حالا آخرین فرصت باشد که با استفاده از آن می توان از جنگ خونبار و دوامدار داخلی در سوریه جلوگیری کرد.

میدویدیف افزود:

« شاید این آخرین فرصت برای جلوگیری از جنگ داخلی خونبار و دوامدار در سوریه باشد. به همین دلیل ما در هر بخش و به هر اندازه کمک که نیاز داشته باشید در حد توانایی های خود، با شما انجام خواهیم داد.»

کوفی عنان نیز با قدردانی از این سخنان رییس جمهور روسیه گفت، ماموریتش پایان دادن به خشونت ها در سوریه است تا زمینه برای امداد رسانی به افراد نیاز مند مساعد شود:

« در حالیکه ما به پیش در حرکت هستیم، من به حمایت و پیشنهاد های شما نیازمند هستم. به نظر من شما حرف به جای گفتید که امروز سوریه فرصت آنرا دارد تا برای پایان دادن به خشونت ها و مساعد ساختن زمینهء امداد رسانی به افراد نیازمند و همچنان به هدف رسیدن به یک راه حل صلح آمیز، با من و با همین پروسه، همکاری کند.»

کوفی عنان که زمانی سر منشی سازمان ملل متحد بود، به خاطر جلب حمایت روسیه از تلاش های که هدف آن پایان دادن به خشونت ها در سوریه است به مسکو سفر کرده است.

او در حالی به چین و روسیه سفر می کند که هر دو کشور از متحدان عمدهء رژیم به رهبری بشار الاسد در سوریه اند.

مسکو و پیکنگ تا حال دو قطعنامهء شورای امنیت سازمان ملل متحد را که در آن سرکوبی مخالفان رژیم در سوریه تقبیح شده بود، ویتو کردند.

اما با آنهم چندی پیش روسیه و چین در اعلامیهء که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد نشر شد، از طرح شش ماده یی طراحی شده توسط کوفی عنان حمایت کردند و این پیام را به سوریه رساندند که اگر خونریزی در این کشور هر چه زودتر متوقف نشود، کشورهای نیرومند جهان اقدامات جدی تر خواهند کرد.

سازمان ملل متحد می گوید، در خشونت های سوریه که حدود یک سال ادامه یافته است، بیش از هشت هزار تن کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG