لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

هشتاد تن در اثر برخورد های تازه در سوریه کشته شدند


فعالان سوریه می گویند، نیروهای امنیتی حکومت بشارالاسد روز شنبه بر مخالفین در شهرهای مختلف این کشور حملات را انجام دادند که در نتیجه آن، حداقل 80 نفر کشته شدند.

فعالان سیاسی مخالف حکومت سوریه می گویند، حد اقل 80 تن در برخوردهای تازهء روز شنبه در این کشور کشته شده اند.

گروه ناظرحقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است گفت، اکثر این کشتارها که در روستای در شهر حما رخ داده اند، شامل زنان و کودکان می باشند.

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل گفت، ادامه حملات بر شهرهای که در تصرف مخالفین حکومت سوریه قرار دارند و یا شهرهای که از مخالفین طرفداری می کنند، مغایر موافقتنامهء شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد خروج نیروها از این شهرهای پر نفوس می باشد.

بانکی مون گفت، موافقت رییس جمهور بشارالاسد برای قطع استفاده از سلاح ثقیل در دهم ماه اپریل برای ادامه کشتار پیش از این مهلت تعیین شده، بهانه و عذر شده نمی تواند.

بانکی مون از مقامات سوریه تقاضا کرد که عملیات نظامی را بطور فوری متوقف سازند.

رابرت فورت سفیر ایالات متحده امریکا در سوریه، تصاویر را در فیس بوک به نشر رسانیده که نشان می دهند، چگونه نیروهای توپخانه سوریه برای فیر بالای باشنده های مناطق آماده گی می گیرند و چگونه از یک شهر به شهر دیگر به پیشروی ادامه می دهند.

سوریه گفته است که پلان پیشنهاد شده از سوی کوفی عنان فرستاده خاص ملل متحد و اتحادیه عرب را به هدف صلح، پذیرفته است.

در این پلان توقف فوری جنگ در سوریه تقاضا شده که به گفتهء سازمان ملل متحد، جان 9 هزار تبعه سوریه را گرفته است.

کوفی عنان از همه طرف های درگیر خواسته است تا دهم ماه اپریل یعنی دو روز بعد، به تمام خصومت های شان پایان دهند و مذاکرات را آغاز کنند.

حکومت سوریه موظف شده تا تمام نیروها و سلاح ثقیل خود را از مناطق مسکونی خارج کند و 48 ساعت بعد از خروج این نیروها از همهء جوانب بشمول مخالفین حکومت خواسته شده که از خشونت های مسلحانه دست بکشند و آتش بس نمایند.

در این پلان همچنان رهایی تمام زندانیان، فراهم آوری زمینه برای رسانیدن کمک های بشری و مذاکرات میان حکومت و مخالفین، تقاضا شده است.

روز جمعه یک تیم مقدماتی سازمان ملل متحد به رهبری جنرال رابرت مود از کشور ناروی، با معاون وزیر خارجه سوریه در مورد پلان های آتش بس ملاقات کرد.

اگر پلان صلح موفقانه به پیش برود، جنرال مود بحیث قوماندان نیروهای ناظر ملل متحد که شامل 200 تا 250 عضو می باشد، تعین خواهد شد.
XS
SM
MD
LG