لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

آیا رییس جدید شورای عالی صلح، صلح را برقرار خواهد توانست؟


صلاح الدین ربانی رییس جدید شورای عالی صلح افغانستان با پیام های مختلط از جانب مخالفان مسلح حکومت افغانستان رو به روست.

طالبان، گروه مخالف مسلح عمده حکومت، به دلیل ناشفاف خواندن موقف ایالات متحدهء امریکا، گفتگوهای صلح را به حال تعلیق درآورده اند.

اما حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می گوید که سرگرم گفتگوهای صلح با حکومت کابل است.

غیرت بهیر داماد گلبدین حکمتیار در راس یک هیات پنج نفری در کابل است و در تماس به رادیو آزادی گفته است که با صلاح الدین ربانی و چند مقام ارشد دیگر ملاقات خواهند کرد.

بهیر گفت، طرح جامع در مورد برقراری صلح در افغانستان دارند ولی جزییات این طرح را مشخص نساخت.

برهان الدین ربانی که در ماه سپتمبر پارسال در یک حمله انتحاری در کابل کشته شد، نتوانست به حیث رییس شورای عالی صلح سابق عملاً طالبان یا حزب اسلامی حکمتیار را به میز مذاکرات صلح ترغیب کند.

اکنون سوال اساسی این جاست که صلاح الدین که در یک مقطع حساس جایگزین پدرش شده است، چی خواهد کرد؟

آیا خواهد توانست با توجه به این پیام های مختلط، مخالفان مسلح را به مذاکرات صلح با حکومت راضی بسازد؟

وحید مژده تحلیل گر مسایل سیاسی در صحبت تیلفونی به رادیو آزادی گفت:

« صلاح الدین این توانمندی را نخواهد داشت. مشکل در افراد نیست. ممکن است یک شخص بسیار ضعیف هم این کار را انجام بدهد، به شرط آن که میکانیزم درست شود. در غیر آن وقتی که شما با طرف مقابل تان هم جنگ می کنید و هم صلح، نیازمند یک میکانیزم جدید استید. راه را که تا اکنون شورای عالی صلح پیموده اشتباه بوده و اکنون هم امید به پیروزی آن نداریم.»

مژده اضافه می کند که طالبان شورای عالی صلح را یک شورای حکومتی می دانند و از این رو، همانگونه که قبلاً گفته اند، تمایل به گفتگو با این شورا ندارند.

به دنبال کشته شدن هفده غیر نظامی در ولسوالی پنجوایی در کندهار در یازدهم ماه مارچ، طالبان در یک اعلامیه گفتند که گفتگوهای صلح را با ایالات متحدهء امریکا به حال تعلیق در آورده اند. خورد ضابط امریکایی رابرت بیلز متهم به این کشتار شد.

مژده می گوید، پیام طالبان به حزب اسلامی که هفدهمین بار است به حکومت افغانستان طرح های را مطرح می کند، این بوده که حکومت افغانستان نمی تواند به وعده های خود در زمینهء برقراری صلح وفا کند:

« {طالبان گفتند} کرزی توانمندی تطبیق وعده های را که به شما می دهد، ندارد. بنابرین، رفتن شما به کابل بی فایده است. و بعد از شانزده بار وقتی که آقای حکمتیار اعلان می کند که حکومت کابل اراده ندارد، در حقیقت تایید همان نظر چند سال قبل طالبان است که به هیات حزب اسلامی گفته بودند، این مسایل اند که ما در جریان آن بودیم و از دوستان شنیده ایم.»

اما، نظر حکومت افغانستان متفاوت است. ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان در مصاحبهء تیلفونی به رادیو آزادی با لحن خوشبینانهء گفت که رییس جدید شورای عالی صلح می تواند تلاش های صلح حکومت را به ثمر برساند:

« صلاح الدین شخص بسیار ورزیده و دارای تحصیلات عالی است، به زبان های خارجی بلدیت دارد و قبلاً هم وظایف مهم را به عهده داشتند. ما امیدواریم که در همکاری با بقیه اعضای شورای عالی صلح این مسوولیت بزرگ را که برایشان سپرده شده به صورت خوب آن به پیش ببرد.»

اما حملات گستردهء صبح یکشنبه در چندین محل عمدهء کابل از جمله وزیر اکبرخان و ولایات مختلف از جمله لوگر و ننگرهار به روشنی درجهء تمایل طالبان را به مصالحه با حکومت کابل برملا ساخت.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رسانه ها گفت که این حملات بخش از عملیات بهاری این گروه است که از چندین ماه قبل پلان شده بود.

از سوی دیگر، این حملات در حالی می گیرد که مسوولیت تمام کابل از نیروهای خارجی به نیروهای افغان منتقل شد.

نیروهای بین المللی به رهبری ناتو در افغانستان گفته اند که تا پایان سال 2014 میلادی مسوولیت امنیتی تمام افغانستان را به نیروهای افغان انتقال خواهند داد، و از این کشور بیرون خواهند شد.

تحلیل گران افغان به این باور استند که طالبان با انجام این گونه حملات، حضور شان را در صحنه نشان می دهند و در پی امتیاز گیری بیشتر به دنبال خروج نیروهای بین المللی از افغانستان استند.

آنان می گویند که با این چنین یک وضعیت، بعید به نظر می رسد که صلاح الدین ربانی بتواند تغییر در موقف طالبان وارد کند و ایشان را به میز مذاکرات صلح با حکومت کابل بکشاند.
XS
SM
MD
LG