لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

در آستانهء مسابقات موتر دوانی در بحرین دامنهء اعتراضات گسترش می یابد


در آستانه برگذاری مسابقات موتر دوانی فورمولا ون در بحرین اعتراضات در این کشور توسعه پیدا کرده است.

بحرین از آغاز سرکوب شدن مظاهرات مخالف حکومت در این کشور که به تعقیب تحولات سیاسی سال گذشته در تونس ، مصر و دیگر کشورهای عرب حکمفرما شد، به بحران روبرو می باشد.

این اعتراضات توسط شیعه ها در بحرین ترتیب شده که اکثریت را در این کشور تشکیل می دهند و خواهان بهتر شدن شرایط حقوق بشر و اصلاحات سیاسی در حکومت این کشور می باشند که در دست سنی قرار دارد.

صدها تن روز جمعه در مرکز بحرین مانامه به تظاهرات دست زده و با پولیس این کشور مقابل شدند. پولیس برای پراکنده ساختن تظاهرات از گاز اشک آور و بم های گیچ کننده استفاده کرد. مظاهره کننده گان به سرک بزرگی داخل شده بودند که بسمت سفارت بریتانیا می رود. این تظاهرات در آستانه مسابقات موتر دوانی که روز یک شنبه برگذار می شود، صورت گرفت .

فعالان که سه روز خشم را اعلان کرده اند می گویند حکومت در هفته های اخیر اقدامات امنیتی را شدید ساخته است.

حامی حقوق بشر در بحرین نبیل رجب شام پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در مانامه، تشکیل کننده گان مسابقه موتر دوانی را در بحرین تحت تنقید قرار داد . به گفته او این مسابقات بعد از سرکوبی مظاهره کننده گان شیعه در این کشور که 35 نفر از جمله 5 پولیس در آن کشته شدند، یک کمپاین حکومت برای ترمیم حیثیت آن در جامعه جهانی می باشد.
نبیل رجب می گوید:
«ما مخالف مسابقات فورمولا ون نیستیم . اما در این حالت مخالف برگذاری آن می باشیم. هر بخش مردم ما می خواهد که از این مسابقات لذت ببرد. ما مخالف مکافات به دکتاتوران می باشیم. مسابقه فورمولا ون در بحرین یک تبلیغات از سوی مقامات یعنی دکتاتوران ظالم می باشد که دراین کشور حکومت می کنند.»

فعالان می گویند، قوای امنیتی در یک زمانی که این کشور در مرکز توجه مطبوعات جهان قرار دارد ، مناطق شیعه نشین را تحت محاصره قرار داده اند تا از اشتراک آنها در تظاهرات جلوگیری نمایند.

حامیان حقوق می گویند در یک هفته گذشته 95 نفر از تشکیل کننده گان مظاهرات در حملات شبانه دستگیر شده و 54 نفر در برخورد پولیس زخمی شده اند. پولیس بحرین از دادن ارقام در مورد زخمیان و بازداشت شده گان خود داری می کند.

حکومت بحرین مظاهره کننده گان را تخریب کاران خوانده و تاکید می کند آنها با استفاده از بمبهای ساخت خانه و میله های آهنین و چوب و سنگ حیات مردم را بخطر روبرو می سازند.

در سال گذشته مظاهرات گسترده در بحرین سبب شد که مسابقات موتر دوانی دیگر بنام گراند پری کنسل شود. برگذاری مسابقات موتر دوانی فورمولا ون در سال 2012 هم به خطر کنسل شدن روبرو بود، ولی مسوولین آن در آخرین لحظه تصمیم گرفتند که آنرا برگذار می کنند.

هرچند مظاهره کننده گان در بحرین با شدت سرکوب شده اند، اما فعالان می گویند که شیعه ها هر روز با پولیس در برخورد هستند. فعالان تعداد تلفات مظاهره کننده گان را از سال گذشته تا کنون در بحرین 70 تن می شمارند.
XS
SM
MD
LG