لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

نماینده خاص ملل متحد، وضعیت سوریه را ناگوار توصیف کرد


فرستادهء خاص بین المللی برای سوریه، در جلسهء در عقب درهای بستهء شورای امنیت سازمان ملل متحد، وضعیت در این کشور را ناگوار خوانده است.

کوفی عنان که از طریق ویدیو کنفرانس به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش می داد گفت، گزارش های ورود نیروهای امنیتی به شهر حما و کشتار تعداد از مردم نگران کننده بوده است.

نماینده ملل متحد و اتحادیه عرب که اظهارات بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد را منعکس ساخت، اوضاع سوریه را غیرقابل قبول دانسته و ازحکومت این کشور خواست تا بطور فوری پلان صلح شش فقرهء را، تطبیق کند.

کوفی عنان از حکومت دمشق و مخالفین آن خواست تا آتش بس 12 م اپریل را مراعات نمایند.

سوزان رایس نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد، بعد از اظهارات کوفی عنان و هیروی لادسوز معاون سرمنشی ملل متحد، در امور حافظ صلح در اجلاس شورای امنیت گفت، سوریه در مورد اعزام ناظران ملل متحد برای نظارت از آتش بس در این کشور محدودیت های را وضع کرده است.

«آقای لادسووز گزارش داد که حکومت سوریه حد اقل یک تن از ناظرانی را به خاطر تابعیتی که دارد، رد کرده است و مقامات این کشور گفته اند که آنها اعضای ماموریت ناظران ملل متحد را که تبعهء کشورهای عضو گروه دوستان سوریه دیموکراتیک می باشند، نمی پذیرند. او تاکید کرد که از نقط نظر سازمان ملل متحد این مساله کاملاً غیرقابل قبول می باشد.»

به شمول ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی، ترکیه و قطر چهارده کشور،عضو گروه دوستان سوریه دیموکراتیک می باشد.

تمام این کشورها می گویند، بشارالاسد مشروعیت خود را به حیث رییس جمهور سوریه از دست داده است. زیرا حملات حکومت وی در مدت 13 ماه بالای اعتراض کننده گان طرفدار به دیموکراسی، سوریه را به پرتگاه یک جنگ داخلی کشانیده است.

خانم رایس، موقف ایالات متحد امریکا را یکبار دیگر تکرار نموده گفت که رژیم بشارالاسد مسوولیت دارد تا خشونت ها را پایان دهد.

«من به نماینده گی از امریکا صحبت می کنم. همانطوری که در چند روز گذشته گفته ام صبر ما به سر رسیده است. این حقیقت که با وجود آتش بس 12م اپریل خشونت ادامه دارد، از نقطهء نظر ما نه تنها غیر قابل قبول می باشد، بلکه قابل سرزنش نیز است و ما به طور واضح و روشن در حمایت از اعزام هیات متوازن ناظران به سوریه هستیم. این مسوولیت حکومت سوریه است تا خشونت ها را متوقف سازد و متعاقباً هر دو طرف به این خشونت ها پایان دهند تا به ناظران اجازه داده شود که بطور آزاد گشت و گذار کنند و کار شان را بدون هیچ گونه ممانعتی به پیش ببرند.»

رسانه های دولتی و مخالفین می گویند، در خشونت های اخیر سه افسر نیروهای نظامی سوریه در دمشق کشته شده اند و در انفجاری بمب جابجا شده در یک موتر در پایتخت سوریه حد اقل سه نفر جراحت برداشته اند.
XS
SM
MD
LG