لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

ادارهء امنیت ملی افغانستان حسین یاسا را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد


ادارهء امنیت ملی افغانستان یک ژورنالست برجسته و مشاور سیاسی مخالف را در هفته جاری به ادعای جاسوسی برای پاکستان بازداشت نمود و مورد بازپرس قرار داد.

این مطلب را روزنامه کرسچن ساینس مانیتور چاپ امریکا گزارش داد.

به نوشته روزنامه، داکتر حسین یاسا بعد از اشتراک در یک مجلس سیاست مداران افغان که روی اصلاحات در انتخابات صحبت می کردند بازداشت گردید. این بازداشت در زمانی صورت می گیرد که حکومت آقای کرزی تغییراتی را در قانون رسانه ها پیشنهاد کرده است.

در این پیشنهاد، صلاحیت بحث رسانه ها را روی مسایل امنیت ملی و مذهب محدود می گرداند.

به نوشته روزنامه کرسچن ساینس مانیتور، با آغاز مانورها در میان بازیگران قدرت به منظور شکل دادن انتخابات آینده که تعیین کند چه کسی باید رهبری افغانستان را بعد از خروج نیروهای ناتو به عهده داشته باشد، افغانستان به یک مرحله حساس سیاسی داخل می شود.

کنداس راندیوکس (Candace Rondeaux ) یک تحلیلگر از گروپ بحران بین المللی در کابل می گوید، خطر آن وجود دارد که در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان نه تنها حکومت کرزی، بلکه چندین بازیگر دیگر، از بخش های مختلف نیروهای امنیتی علیه یک دیگر استفاده نمایند.

به گفته راندیوکس، این تنها حکومت کرزی نه، بلکه اینجا یک تعداد از بازیگران قدرتمند سیاسی دیگر هم وجود دارند که می خواهند بخاطر جاه طلبی های سیاسی و محدود ساختن فعالیت رقبای سیاسی خود، بالای بخشی از نیروهای امنیتی اعمال نفوذ کنند.

ادارهء امنیت ملی تایید نموده که در هفته جاری حسین یاسا را بخاطر فعالیت های مظنونانه به شمول رفت و آمد ها به سفارت پاکستان خاصتاً ملاقات با آمر استخبارات سفارت پاکستان در کابل باز داشت، آزاد و دوباره باز داشت نموده است.

اما داکتر حسین یاسا این ادعا را رد نموده و گفته است که او فقط در آخرین جلسه مشروع سیاسی جبهه ملی در کابل اشتراک کرده است.

لطف الله مشعل سخنگوی ادارهء امنیت ملی به روزنامه کرسچن ساینس مانیتور گفته است، اداره امنیت ملی قصد دارد تا یاسا را به اتهام جاسوسی به غرض پیگرد قانونی به اداره لوی څارنوالی بسپارد.

محمد محقق یکی از رهبران جبهه ملی به روزنامه کرسچن ساینس مانیتور گفته است:

«یاسا نه بخاطر رفتن به سفارت پاکستان و نه بخاطر داشتن تابعیت دوگانه بازداشت شده، بلکه او بخاطر هزاره بودنش بازداشت گردیده است. در حالیکه می دانم بسیاری وزرا و مشاورین، تابعیت پاکستان، کانادا، امریکا و سایر کشورها را دارند.»

تامس روتیک، همآهنگ کننده شبکه تحلیلگران افغانستان می گوید، دستگاه های امنیتی، نظام قضایی و موسسات مدنی افغانستان هنوز متزلزل و ناپایدار است و توسط اشخاصی که تمایلات و همبستگی های شخصی و قومی داشته و کمترین توجه به حاکمیت قانون دارند، اداره می شود. هر چند اینجا قانون وجود دارد، اما تطبیق نمی گردد.

آنهای که قدرت دارند قانون را نا دیده می گیرند و خود را ما فوق قانون فکر می کنند. این کار برای آنها فرصت می دهد تا هر چه دل شان بخواهد انجام بدهند.

هرگاه شما مورد هدف قرار بگیرد، موسسه قابل اعتباری وجود ندارد که به آن مراجعه کنید.
XS
SM
MD
LG