لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

«بخاطر مسایل اکادمیک باید روابط، با کشور های مختلف داشته باشیم»


مقام های وزارت تحصیلات عالی افغانستان به این باور اند که شمولیت محصلین خارجی در پوهنتون های این کشور می تواند به اعتبار روابط اکادمی کشور بی افزاید.

آنان می گویند که به همین دلیل روی ایجاد یک طرح کار کردند، تا بتوانند جوانان کشور های خارجی را در پوهنتون های افغانستان جذب نمایند.

محمد عظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در صحبت با رادیو آزادی گفت که تمرکز این وزارت بیشتر به جوانانی کشور های است که طی سال های گذشته به افغان ها زمینه تحصیل را مساعد ساخته اند.

« بخاطر اعتماد و اعتبار مسایل اکادمیک در افغانستان ما باید روابط، و همکاری ها با کشور های مختلف جهان داشته باشیم. این موضوع هم یکی از اولویت کاری وزارت تحصیلات عالی است و در ضمن شما میدانید که یکی از موضوعات مهم که به اعتبار اکادمی می افزاید، همین رفت و آمد محصلین کشور های مختلف جهان به افغانستان خواهد بود. »

آقای نوربخش می گوید، که به اساس همین طرح جدید وزارت تحصیلات عالی به چهل تن از جوانان ترکی که علاقمند به ادامه تحصیل شان در کابل اند، زمینه تحصیل را مساعد می سازد.

عبید الله عبید وزیر تحصیلات عالی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که علاقمند این جوانان ترکیه به ادامه تحصیل در پوهنتون دولتی کابل نشانه از بلند رفتن کیفیت تدریس در این کشور می باشد.

اما شماری از جوانان که در امتحان کانکور سال 1391 بی نتیجه مانده اند از این اقدام وزارت تحصیلات عالی سخت انتقاد کرده و جذب محصلین خارجی در پوهنتون های کشور را نوع بی عدالتی در حق شان میدانند.

ضیاالرحمان و حسیب الله دو تن از این جوانان:
« من در کانکور امتحان دادم اما بی نتیجه ماندم اما حالی خبر شدم که محصلین خارجی میآیند و در پوهنتون های افغانستان درس می خوانند. اما در اینجا حق ما خورده می شود. زیرا ما در کشور ما حق نداریم که تحصیل کنیم، ولی از کشور های دیگر میآیند در اینجا تحصیل می کند چرا چنین فرصت به ما داده نمی شود. »

« امروز بیشتر جوانان در افغانستان بی کار اند که دلیل اش هم همین است که به پوهنتون ها راه پیدا نکرده اند. بیشتر در امتحان کانکور جذب نشدند اما از کشور های دیگر محصل جذب می کند که این خود حق تلفی است. »

اما وزارت تحصیلات عالی در پاسخ به این انتقادات جوانان افغان می گوید، باید محصلین خارجی از افغانستان شناخت داشته باشند پس به عوض انتقاد بهتر است که جوانان افغان هم پیشنهادات سالم شان را ارایه کنند.

گفته می شود که در گذشته نیز شماری از جوانان کشورهای خارج وارد افغانستان شده و تحصیلات شان را در موسسات تحصیلی این کشور به پیش برده اند.

اما وزارت تحصیلات عالی می گوید، که در سال های اخیر همین گروپ چهل نفری جوانان ترکی نخستین گروپ اند که در پوهنتون کابل به تحصیل شان ادامه خواهند داد.

به اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی افغانستان هم اکنون حدود 10 هزار محصل افغان در کشور های مختلف جهان بخصوص ترکیه و هند مصروف فراگیری تحصیل اند.
XS
SM
MD
LG