لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

ناتو خواهان ایجاد پایگاه نظامی در آسیای میانه نیست


معاون منشی سازمان ناتو می گوید، کشور های عضو بعد از ختم عملیات در افغانستان در پایان سال 2014 میلادی، در نظر ندارند پایگاه های دایمی را در آسیای مرکزی ایجاد کنند.

الکساندر ویرشباو، این مطلب را در مصاحبه با خبرگزاری انترفکس روسیه بیان کرده گفت:

« در حال حاضر من اطلاع ندارم که کدام کشور عضو ناتو برای حمایت از ماموریت پس از سال 2014 میلادی در افغانستان، نیاز به ایجاد پایگاه دایمی در کشور های آسیای میانه داشته باشد.»

الکساندر ویرشباو معاون منشی ناتو که مصروف دیدار از روسیه است دیروز در مسکو با الکسی میشکوف معاون وزارت خارجه این کشور نیز ملاقات کرد.

وزارت خارجه روسیه در یک اعلامیه نوشته است که در این ملاقات قرارداد های سیاسی آینده و همکاری های عملی در چوکات شورای ناتو- روسیه در واکنش در برابر تهدید ها و مشکلات امنیتی و انتقال پرسونل و تجهیزات از افغانستان بحث شد.

ناتو تلاش می کند با پایان ماموریت نظامی در افغانستان، وسایل و تجهیزات نظامی قوای خارجی را از طریق کشور های آسیای میانه انتقال دهد.

آقای ویرشباو در مصاحبهء که با انترفکس انجام داده، گفته است که آنها برای ادامه همکاری جهت تنظیم ترانزیت آرام و بدون مشکل مواد، امیدوار اند و در پی ایجاد پایگاه دایمی نیستند. اما افزود که ماموریت جدید در حال طرح ریزی است و من دقیق تعداد عساکر در این ماموریت را نمی دانم.

معاون منشی ناتو گفت: او فکر می کند که این ماموریت محاربوی نخواهد بود. اما امکان دارد از این ماموریت که از قوای کم متشکل خواهد بود، به حمایت ضرورت شود.

وی اضافه کرد:
« ما در این عرصه به تلاش برای بدست آوردن کمک از کشور های همسایه افغانستان از جمله روسیه ادامه می دهیم تا ما را در انتقال و ترانزیت پرسونل، تجهیزات و حمایت این ماموریت، کمک و پشتیبانی کنند.»

الکساندر ویرشباو معاون منشی ناتو در پاسخ به سوالی که آیا این موضوع واقعیت دارد که بعد از خروج نیرو ها از افغانستان، ناتو قصد دارد قسمتی از سلاح و مهمات شان را در کشور های آسیای مرکزی بگذارند؟ گفت، ناتو نمی خواهد تنها در این مورد تصمیم بگیرد. او گفت، بر اساس توافق دو جانبه برخی از وسایل به کشور های همسایه به طور رایگان و قسمتی هم فروخته خواهند شد.

معاون منشی ناتو اضافه کرد که فکر می کند بخش بزرگ این تجهیزات دوباره به کشور های کمک کنند، انتقال یابد.
XS
SM
MD
LG