لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

فریدم هاوس: پیشرفت قابل ملاحظهء در ساحه آزادی مطبوعات افغانستان


گزارش سالانه سازمان حامی آزادی مطبوعات Freedom House فریدم هاوس که روز اول می در واشنگتن نشر شد گفته است که در ساحه آزادی بیان در جهان در یک سال گذشته پیشرفت های مشاهده می شود که تا حد زیاد به تحولات در شرق میانه و تغییر نظام ها در کشورهای عربی ارتباط می گیرد.

مسوول نشراتی فریدم هاوس خانم Karlekar Karin Deutsch کارین دویچ کارلیکر در وقت معرفی گزارش سالانه این سازمان اظهار داشت که در افغانستان پیشرفت در ساحه آزادی مطبوعات چشمگیر بوده است.

« افغانستان در فهرست امساله ما یک پیشرفت قابل ملاحظه را نشان داده است. به غیر از برما افغانستان یگانه کشور آسیایی است که به این اندازه پیشرفت داشته. ما چندین شاخص مثبت پیشرفت را در سال 2012 در افغانستان مشاهده می کنیم از جمله کاهش خشونت علیه ژورنالستان، افزایش تعداد شبکه های خصوصی خبری که می توانند آزادانه بر حکومت و دیگر گروه های سیاسی انتقاد کنند و کاهش در سانسور رسمی و پیگرد قانونی ژورنالستان. از این رو می توانیم بگوییم که در افغانستان تمایل مثبت است و افغانستان در رابطه با آزادی مطبوعات یکی از کشورهای موفق در این سال بوده است. »

در رابطه با کشورهای همسایه افغانستان مخصوصاً ایران و پاکستان راپور سالانه فریدم هاوس نظر تیره و تار ابراز کرده است. ایران در این گزارش به گفته خانم کالیکر در صف بدترین بدها یاد شده است و در لست آزادی مطبوعات از طرف اخیر هشتم می باشد. نظر به گزارش وضیعت آزادی مطبوعات در ایران تغییر نکرده وشرایط اختناق بر ژورنالستان حکمفرماست. در این کشور به گفته مسوول نشراتی فریدم هاوس پیگرد قانونی و دوسیه ها علیه ژورنالستان عادی و شبکه انترنتی در اوج آن قرار دارد.

پاکستان در این لست به گفته کارلیکر یک درجه بهتر از ایران در کته گوری کشورهای قرار گرفته است که مطبوعات آن غیر آزاد است. در این کشور خشونت علیه ژورنالستان ادامه دارد و مسوولین این خشونت ها به پنجه قانون سپرده نمی شوند و فرهنگ معافیت که برای بعضی ها در این کشور وجود دارد آنها را از پیگرد قانونی نجات داده است.

ازبکستان، بله روس و کیوبا هم در سطح ایران نامبره شده اند، اما کشورهای آسیای میانه مانند قرغزستان و قزاقستان نسبتاً بهتر معرفی شده اند.

در گزارش سالانه فریدم هاوس در مورد آزادی مطبوعات در کشورهای دیگر جهان هم معلومات داده شده و در رابطه با روسیه هم نظر بسیار منفی وجود دارد و این کشور هم در ساحه آزادی مطبوعات یکی از کشورهای بد نامبرده شده است.
XS
SM
MD
LG